Pressinfo 2011-04-07: Vinnarna av Arla Guldko® 2011 har korats

Efter flera veckor av spänd förväntan har nu fem vinnare av Arla Guldko 2011 – matbranschens Oscar - korats. Finalen hölls på torsdagskvällen på Grand Hôtel i Stockholm då de fem lyckliga vinnarna fick ta emot sina Guldkor. Max Hamburgerrestauranger, Runstensskolan i Haninge, Vänner till Pauvres Honteux i Bromma, Serrano i Stockholm samt ICA Kvantum Kungsbacka tog hem segern i var sin kategori.

De fem kategorierna är Bästa Miljöarbete, Bästa Matglädjeskola, Bästa Seniorservering, Bästa Snabbmål och Bästa Matglädjebutik. Jurygrupperna för respektive kategori har i år haft ett mycket tufft jobb att i varje kategori utse en vinnare av tre mycket duktiga finalister. Nytänkande, kvalitetshöjande insatser av olika slag, stort personalengagemang och ett kundorienterat tänkande var viktiga kriterier för att bli en vinnare. Vinnaren får statyetten Guldkon – tillverkad i brons hos Herman Bergman Konstgjuteri i Stockholm – och diplom och ett stipendium på 25 000 kr. Övriga deltagare i finalen får diplom och utbildningsbidrag.

Vinnarna av Arla Guldko® 2011 och juryns motiveringar:

Bästa Miljöarbete – Max Hamburgerrestauranger
”Att agera miljövänligt har förvandlats från ”alternativt” till ett måste för entreprenörer som vill utveckla sin bransch. Framgång har uppnåtts genom stark övertygelse och med mod att ifrågasätta sin egen verksamhet. Där andra pratar om visioner har man dokumenterat resultat. Genom sitt miljö- och sociala ansvarstagande är man idag ett uppmärksammat föredöme vilket också skapar förväntningar om ett allt bredare ekologiskt utbud.”

Bästa Matglädjeskola – Runstensskolan, Haninge
”Med stort hjärta, gott hantverk och utpräglad känsla för att locka och utmana unga smaklökar, lyckas köket skapa ett engagemang kring skolmåltiden på både bredden och djupet. De höga ambitionerna märks i omsorgen av varje detalj, där ingenting är för krångligt att göra på sitt eget vis. Lycka är att vara gäst i den här restaurangen – där matglädjen både bultar och brinner.”

Bästa Seniorservering – Vänner till Pauvres Honteux, Bromma
”Med ett långsiktigt och konsekvent arbete i en positiv miljö och med en glöd som aldrig falnar sätter man alltid sina gäster i första rummet. Lyhördhet är ett signum för denna verksamhet. Kunskap, kvalitet, hängivenhet samt positivt engagemang kännetecknar årets vinnare.”

Bästa Snabbmål – Serrano, Stockholm
”Nytänkande och kreativitet tar snabbmålet till nya dimensioner. Med långsiktighet och stort engagemang ger man gästen det ”lilla extra”. Kvalitet och ambition genomsyrar helheten där fräscha råvaror är självklarheter i tillredningen. Det genomtänkta konceptet och den goda maten bidrar till en garanterat positiv upplevelse.”

Bästa Matglädjebutik – ICA Kvantum Kungsbacka
”Med konsekvens, uthållighet och en vilja till förnyelse har årets vinnare visat att matglädje är en drivkraft till försäljning och framgång. Butiken attraherar breda kundgrupper genom ett nutida sortiment, uppmärksamt bemötande samt en målmedveten satsning på merförsäljning, matidéer och kunskaper runt om i hela butiken.”

De övriga finalisterna var Barista Trade Coffee och Guldhedsskolans kök i Göteborg i Bästa Miljöarbete, Svenstaviks skola i Jämtland och Vik/Gramtomta skola på Värmdö i Bästa Matglädjeskola, Stiftelsen Borgerskapets Enkehus & Gubbhus i Stockholm och Stiftelsen Stora Sköndal, Restaurang Magnolia i Sköndal i Bästa Seniorservering, Rosalis Deli Drive i Örebro och ICA To Go i Stockholm i Bästa Snabbmål samt ICA Stop i Täby och Urban Deli i Stockholm i Bästa Matglädjebutik.

Mer information finns på www.arla.se/guldko

Kontakt med vinnarna:
Bästa Miljöarbete: Max Hamburgerrestauranger, Pär Larshans, tel 070-206 16 69
Bästa Matglädjeskola: Runstensskolan, Haninge, Johan Beer, tel 08-606 80 95
Bästa Seniorservering: Vänner till Pauvres Honteux, Bromma, Ingegerd Persson, tel 08-579 777 00
Bästa Snabbmål: Serrano, Stockholm, Alex Sehlstedt, tel 0727-328140
Bästa Matglädjebutik: ICA Kvantum Kungsbacka, Kungsbacka, Ulf Algévi, tel 0300-51159

Högupplösta bilder på finalisterna i alla kategorier kan hämtas på flickr: http://www.flickr.com/photos/arlasverige/collections/72157626300713809/

Högupplösta videoklipp (med B-roll) från Arla Guldko-finalen kan hämtas på Clipsource: http://www.clipsource.se/p/arla/

Pressinformation och bilder på samtliga vinnare och finalister finns även på Mynewsdesk: http://bit.ly/ArlaGuldko_2011

För ytterligare information om Arla Guldko kontakta:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com

Arla Foods är världens åttonde största mejeriföretag och världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter. Den samlade mjölkinvägningen är på cirka 8,6 miljarder kilo och omsättningen cirka 70 miljarder svenska kronor. Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods har produktion i 13 länder och försäljningskontor i ytterligare 20 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.