Pressmeddelande 2010-12-03: Vintervädret gör lussebullen till ny receptfavorit

På arla.se har svenskarna länge hittat sina favoritrecept. Varje månad har sajten närmare en miljon besökare som söker sin mat- och bakinspiration  på arla.se. Och sedan flera år  har det alltid varit ett och samma recept i toppen  – kladdkaka. Nu tycks vinterkylan sätta stopp för en lång tids dominans. Lussebullen är nya favoriten! Tidigare än vanligt!

Den tidiga och kalla vintern har ruskat om rejält i recept-Sverige. All kyla och snö verkar till och med ha satt svenskarna i rekordtidig julstämning. Nu ser vi att lussebullar är det mest populära receptet. Tidigare än vanligt. Kladdkakans dominans är bruten. Och säsongsförsäljningen av Kesella kvarg har  därför börjat tidigt i år.

-- Julen är vår absoluta toppsäsong för Kesella kvarg, säger Elisabeth Hedenljung på Arla. Produktens fördelar när det gäller bakning har gett en rejäl skjuts till julbaket. Hela  25 procent av årsvolymen säljs under december månad, vilket är otroligt roligt! Därefter går försäljningen ner på sin normala linje igen efter nyår. Det är ganska intressant att  titta på hur  KESO Cottage cheese och Kesella  tar över varandras position.  I december toppar  Kesella medan KESO minskar -  och i januari bryts mönstret då  KESO cottage cheese  är storfavoriten efter allt helgfirande. Det ska bli spännande att följa årets utveckling nu när bakningen börjat tidigare,  avslutar Elisabeth.

Sedan en tid tillbaka kan Arlas samtliga recept också laddas ner till smart phones (iPhone och Android), och fler än 250 000 nedladdningar har gjorts.

Inger Söderlund, presskontakt, inger.soderlund@arlafoods.com
Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig Arla Köket, elisabeth.hedenljung@arlafoods.com
För mer information om arla.se: david.boden@arlafoods.com

Om Arla Foods
Arla Foods är världens åttonde  största mejeriföretag och världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter. Den samlade mjölkinvägningen är på cirka 8,6 miljarder kilo och omsättningen  cirka 70 miljarder svenska kronor. Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods har produktion i 13 länder och försäljningskontor i ytterligare 20 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.