Rättelse: En laktosfri och en proteinrik – nya drickyoghurt från Yoggi yalla

Nu utökas sortimentet av Yoggi yalla ytterligare med en laktosfri variant samt en med mer protein och mindre socker. Laktosfri Yoggi yalla är den första laktosfria produkten i sortimentet och finns i smaken jordgubb/lime.  Den proteinrika och sockerreducerade finns i smakerna blåbär/banan och jordgubb/vanilj. Samtliga nya produkter finns i butik från vecka 19.

Konsumenterna har länge efterfrågat ett laktosfritt alternativ av Yoggi yalla och hittills har det inte funnits ute i dagligvaruhandeln. Men nu kommer en laktosfri Yoggi yalla med samma smak och konsistens som originalet. Laktosfri jordgubb/lime är en spegelprodukt av en av de populäraste smakerna av vanliga Yoggi yalla - samma naturliga innehåll utan artificiella tillsatser och höga fruktinnehåll. Det är bara laktosen som är borttagen.

Även drickyoghurt med mer protein och mindre socker har efterfrågats hos konsumenterna*. Nya proteinrika/sockerreducerad Yoggi yalla har en proteinhalt på fem procent, nästan dubbelt så hög som originalet. Det extra proteinet ger en större mättnadskänsla. Tillsatt socker har reducerats till hälften genom att en viss del har ersatts av det naturliga sötningsmedlet från växten Stevia (steviol glykosid**). Den totala mängden sockerarter har därför kunnat minskas med en tredjedel. Proteinrik/sockerreducerad Yoggi yalla finns i smakerna blåbär/banan och jordgubb/vanilj.

Cirkapris för Yoggi yalla laktosfri jordgubb/lime 350 ml och för Yoggi yalla proteinrik/sockerreducerad, båda smakerna, 350 ml, är 13 kr.

Precis som hela det övriga Yoggi yalla-sortimentet klimatkompenseras de nya produkterna. Det görs genom trädplantering i Moçambique i samarbete med certifieringsorganet Plan Vivo och lokala certifierade organisationer.

*YouGov, juni 2011
** EU godkänner Stevia

Näringsvärde

Yoggi yalla laktosfri jordgubb/lime
Innehåll: Mjölk, socker 7,5 %, jordgubbar 5 %, lime 0,5 %, majsstärkelse, laktasenzym, naturligt arom, yoghurtkultur.

Näringsvärde per 100 g (ca 1 dl)
Energivärde: 280kJ/65kcal. Protein: 3 g. Kolhydrat: 11 g, varav sockerarter 11 g, varav laktos 0 g. Fett: 0,5 g varav mättat fett 0,3 g. Natrium: 0,04 g. Innehåller galaktos.

Yoggi yalla proteinrik/sockerreducerad blåbär & banan
Innehåll: Mjölk, vassleprotein, blåbär 4 %, banan 3,5 %, socker 2,5 %, citronjuice, majsstärkelse, naturlig arom, sötningsmedel steviol glykosid, yoghurtkultur.

Näringsvärde per 100 g (ca 1 dl)
Energivärde: 260kJ/60kcal. Protein: 5 g. Kolhydrat: 8,5 g varav sockerarter 8 g. Fett: 0,5 g varav mättat fett 0,3 g. Fiber: 0,1 g. Natrium: 0,05 g.

Yoggi yalla proteinrik/sockerreducerad jordgubb & vanilj
Innehåll: Mjölk, jordgubbar 9 %, vassleprotein, socker 3 %, majsstärkelse, aroniajuice, naturlig arom, sötningsmedel steviol glykosid, vaniljextrakt, yoghurtkultur.

Näringsvärde per 100 g (ca 1 dl)

För ytterligare information, kontakta:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods på 070-689 58 84 eller 08-789 58 84 eller maila inger.soderlund@arlafoods.com

För högupplöst bilder:
Ladda ned från Arlas bildbank www.mediabank.arla.net/legacy eller maila pia.schiller@voxpr.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av svenska, danska och tyska mjölkbönder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.