Rosalis Deli Drive i Örebro till final i Arla Guldko® 2011 Bästa Snabbmål

Mat tillagad med kärlek, blixtsnabbt serverad:
I Örebro finns något så ovanligt som en pasta-drive-through. Välj bland mängder av vällagade pastasåser; vegetariskt, kött, fisk eller njut bara av en kopp kaffe. Ambitionen är att det ska finnas något för alla, tillagat från grunden, snabbt serverat. Rosalis Deli Drive har genom sitt framgångsrika koncept nu gått till final i Arla Guldko 2011 i kategorin Bästa Snabbmål.

- Alla är jätteglada över finalplatsen. Väldigt spännande och det ger en drivkraft att bli ännu bättre. Det här är ju en Oscar i vår bransch, säger Rosmarie Russo som äger och driver Rosalis tillsammans med Ali Dehnadfar.

Rosalis finns idag på tre platser i Örebro och det senaste tillskottet är en pasta-drive-through med 160 sittplatser i två plan, beläget i Aspholmen bredvid motorvägen. Grundprodukten är pasta, men här finns även sallader, smörgåsar och bakverk. Rosalis tre ställen är mycket populära, vad är hemligheten?

- God mat och engagerad personal. Maten tar lång tid att laga men serveras blixtsnabbt. Allt lagas löpande, inget blir liggande. Vi använder bra och fräscha råvaror, det går inte att snåla på det. För att få engagerad personal involvera vi dem i allt, även ekonomi och försäljning. Vi vill att alla ska kunna komma hit och känna sig välkomna, barnfamiljer såväl som far- och morföräldrar, och få det de vill ha, allt från en rejäl lunchpasta till en slät kopp kaffe, säger Rosmarie Russo.

Nya recept och nya råvaror testas alltid innan de serveras. Först testar Rosmarie och Ali, sedan får personalen testa. Och sedan stamgästerna. Är det inte 100 procent bra åker det ut. Kunderna ska känna trygghet i att rätterna alltid smakar likadant, och då går det inte att bara byta till exempel en råvara i receptet, utan att först testa flera gånger. Att kunderna är nöjda, råder det ingen tvekan om. På en av Rosalis restauranger är en vägg full med små tavlor med skriftligt beröm, till exempel ett kvitto där en gäst skrivit ”Det bästa jag ätit”.

- Vi har kärlek och passion till det vi gör. Jag tror inte att alla kan klara av att jobba som vi gör. Det här är en livsstil, säger Rosmarie Russo.

Arla Guldko, ofta kallad matbranschens Oscar, instiftades år 2000 av Arla Foods för att uppmärksamma dem som satsar och gör extra insatser inom butik och restaurang & storkök. Syftet är att lyfta fram och belöna goda resultat för att inspirera andra. Tävlingen har fem kategorier: Bästa Miljöarbete, Bästa Matglädjeskola, Bästa Seniorservering, Bästa Snabbmål och Bästa Matglädjebutik. Varje kategori har en jury som i arbetet med att utse vinnarna bedömer nytänkande, kvalitetshöjande insatser av olika slag, personalengagemang och kundorienterat perspektiv. Tre finalister väljs ut i varje kategori och vinnarna koras vid den stora finalen på Grand Hôtel i Stockholm den 7 april 2011. Vinnarna i de fem kategorierna får statyetten Guldkon, stipendium och diplom. Övriga deltagare i finalen får diplom och utbildningsbidrag.

Mer information om Arla Guldko www.arla.se/guldko

Högupplösta bilder och information om samtliga finalisterna finns på MyNewsdesk.

Nedan är en lista över samtliga finalister.

Bästa Miljöarbete
Max Hamburgerrestauranger, Barista Fair Trade Coffee och Guldhedsskolans kök i Göteborg.

Bästa Matglädjeskola
Runstensskolan i Haninge, Svenstaviks skola i Svenstavik samt Vik/Grantomta skola på Värmdö.

Bästa Seniorservering
Sällskapet Vänner till Pauvres Honteux i Bromma, Stiftelsen Borgerskapets Enkehus & Gubbhus i Stockholm samt Stora Sköndal restaurang Magnolia i Sköndal.

Bästa Snabbmål
Serrano i Stockholm, Rosalis Deli Drive i Örebro och Ica To Go i Stockholm.

Bästa Matglädjebutik
Urban Deli i Stockholm, ICA Kvantum Kungsbacka i Kungsbacka och ICA Stop i Täby.

För ytterligare information kontakta:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com
Rosmarie Russo, Rosalis Deli Drive, tel 019-10 69 55/070-5664724, alidehnadfar@g.mail.com , www.rosalisdeli.se

Arla Foods är världens åttonde största mejeriföretag och världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter. Den samlade mjölkinvägningen är på cirka 8,6 miljarder kilo och omsättningen cirka 70 miljarder svenska kronor. Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods har produktion i 13 länder och försäljningskontor i ytterligare 20 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.