Unika alpostar från Arla

Arla har en lång osthistoria med flera svenska klassiker i sitt sortiment. Nu utökas ostsortimentet med tre nya premiumostar från Tyskland under namnet Castello Alps Selection. Ostarna tillverkas av bergsmjölk från små, speciellt utvalda gårdar i tyska Alperna. Nyheterna finns i butik från vecka 45.

Ostarna som ingår i Castello Alps Selection heter Classic, Weissbier och Hirten och tillverkas av bergsmjölk från kor som betar på hög höjd i tyska alperna. Området heter Allgäu, är beläget vid gränsen till Schweiz och Österrike och är Tysklands främsta region för premiumost. Tillverkningen är småskalig, gårdarna som tillverkar ostarna har ungefär 20 kor vardera.

Den mjölk som ges benämningen bergsmjölk följer EUs riktlinjer* där kornas livskvalitet står i fokus. De betar 800 meter över havet i områden där det finns rejält med välsmakande bergsgräs och alpörter vilket ger mjölken dess unika karaktär. Benämningen bergsmjölk är därmed inte bara en kvalitetsgaranti utan bekräftar också ostarnas ursprung.

– Vi ser att konsumenterna efterfrågar genuina produkter i större utsträckning idag än tidigare. Ostarna som ingår i Castello Alps Selection är tillverkade i liten skala och på ett extremt varsamt sätt där hantverk och recept gått i arv. De passar utmärkt när man vill unna sig något extra, ostar att njuta helt enkelt, säger Manfred von Richthofen, varumärkesansvarig för Castello på Arla.

Castello Alps Selection Classic
Classic är den enda av alpostarna som tillverkas av opastöriserad mjölk. Den har fast konsistens och jämn textur. En ost med distinkt och kryddig smak med touch av alpörter. Lätt rökig. Classic lagras i ostkällare under sju månader och smörjs under mognadsfasen med örter och kryddor. Goda tillbehör är nybakt bröd, soltorkade tomater eller prosciutto. Receptet har gått i generation i Allgäu sedan 1840 talet.

Castello Alps Selection Weissbier
Weissbier är en ost med mjuk och jämn konsistens. Smörig smak med liten bitterhet från öl och aning nötig sötma. Weissbier lagras i ostkällare under åtta månader och smörjs under mognadsfasen med Bavarian Weissbier två till tre gånger per vecka. Ölen kommer från det lokala bryggeriet, Weissbier passar utmärkt till din ostbricka. Goda tillbehör är nybakt bröd och fikon.

Castello Alps Selection Hirten
Hirten är en smulig, torr ost med små saltkristaller som påminner mycket om parmesanost. Den har en komplex smaksammansättning och är söt med lätt smak av karamell och inslag av tall. Hirten lagras i ostkällare under sju månader och utvecklar under mognadsfasen en djup orange färg. Hirten passar utmärkt till ostbrickan eller att användas på samma sätt som parmesanost, exempelvis till pasta.

Produktinformation
Castello Alps Selection finns i butik från och med vecka 45. Ostarna har ett rekommenderat cirkapris på 42 kronor för en förpackning à 200 gram. De kommer även finnas till försäljning i den manuella disken. Rekommenderat cirkapris är där 220 kronor/kilo.

* EU-lagstiftningen (75/265 grundades 1980).

Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods
E-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Manfred von Richthofen, varumärkesansvarig Castello
E-post: manfred.von.richthofen@arlafoods.com

För produktprover kontakta:
Ebba Häryd, Presskontakt Prat PR
E-post: ebba.haryd@prat.se

För högupplösta bilder

Arla Foods är världens åttonde största mejeriföretag och världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter. Den samlade mjölkinvägningen är på cirka 8,6 miljarder kilo och omsättningen cirka 70 miljarder svenska kronor. Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods har produktion i 13 länder och försäljningskontor i ytterligare 20 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.