Vinnare av Arla Foods Guldko 2010: Wiggo i Stockholm vinner Guldko för snabbmål med finess

Vällagad mat, serverad på snabbt och enkelt sätt i tortillabröd till hyggligt pris. Det är Wiggos snabbmatskoncept, så framgångsrikt att man bara efter ett års verksamhet kan kliva högst upp på Guldkons prispall. På onsdagskvällen fick Wiggo ta emot Arla Foods Guldko 2010 i kategorin Bästa Snabbmål.

- Underbart, det här trodde jag inte. Mina kockvänner trodde inte alls på konceptet, men nu är vi här, på topp, säger Niclas Alm, grundaren av Wiggo. Den stora finalen av Arla Foods Guldko 2010 hölls på onsdagskvällen på Grand Hôtel i Stockholm där Wiggo korades till vinnare i kategorin Bästa Snabbmål. Juryns motivering lyder: ”En aktör som ligger helt i linje med den framtida trenden för snabba mål. Här erbjuds finkrogens kvalitet och kunskap i bekväma och välsmakande snabbmåltider. Med känsla för äkta råvara och öppen tillredning, förenas trovärdighet och nytänkande med enkelhet och finess. Denna unga aktör har siktet inställt på stjärnorna, vilket är fullt uppnåbart med detta tidsenliga koncept.” På Wiggo tillagas varje rätt, inget är fabriksproducerat. Det är helt enkelt god mat utan konstigheter. Alla ingredienser är noga utvalda och därmed ibland även ekologiska. Från 7.00 till 19.00 serverar Wiggo allt från frukost med nybakat franskt surdegsbröd till kvällsmål med till exempel tomatbräserade kalvfrikadeller i tortillabröd. Det är elfte året i rad som Arla Foods Guldko, ”matbranschens Oscar”, genomförs. Syftet är att uppmärksamma särskilda insatser för matglädje och miljöarbete. Arla Foods Guldko ska belöna goda förebilder inom de områden som ligger företaget nära och som är viktiga för dagens och morgondagens generationer. Tävlingen består av fem kategorier: Bästa Miljöarbete, Bästa Matglädjeskola, Bästa Seniorservering, Bästa Snabbmål och Bästa Matglädjebutik. Varje kategori har en jury som i arbetet med att utse vinnarna bedömer nytänkande, kvalitetshöjande insatser av olika slag, personalengagemang och kundorienterat perspektiv. Tre finalister väljs ut i varje kategori och vinnarna koras vid den stora finalen på Grand Hôtel i Stockholm. Vinnarna i de fem kategorierna får statyetten Guldkon, stipendium och diplom. Övriga deltagare i finalen får diplom och utbildningsbidrag. Läs mer på www.arla.se/guldko. Vinnare i övriga kategorier: Bästa Miljöarbete: Skebo Herrgård, Uppland, Pär-Eric Karlsson, tel 070-777 05 29 Bästa Matglädjeskola: Östergårdsskolan, Halmstad, Jennie Andersson, tel 035-174 494, 076-105 68 51 Bästa Seniorservering: Nicklasgårdens kök, Älmhult, Sofia Herbertsson, tel 0476-554 57 Bästa Matglädjebutik: Coop Konsum, Sollefteå, Mats Berglund, tel 0620-577 01 Högupplösta bilder på vinnare och finalister i alla kategorier kan hämtas på: http://www.flickr.com/photos/arlafoods/ Högupplösta videoklipp (med B-roll) från Guldkofinalen kan hämtas från kl 23:00 på: http://www.clipsource.se/p/arla/ Alternativt kontakta arvid.westfelt@voxpr.se, 070-45 45 211