Vinnarna korade i Arla Guldko 2015

För sextonde året i rad har nu fem lyckliga vinnare korats i Arla Guldko. Yasuragi och Nordic Choice Hotels, Brunnsboskolan, Indian Street Food & Co, Tessins förskola samt Hemköp Hornstull fick ta emot var sin Guldko av galans prisutdelare, landsbygdsminister Sven-Erik Bucht. Den stora finalgalan hölls på Grand Hôtel i Stockholm.

-  Alla finalister håller mycket hög kvalitet och gör ett fantastiskt arbete. Det är små marginaler som skiljer dem åt och därför är jurygruppernas gedigna arbete extra viktigt. Vi har sett under åren att en vinst i Arla Guldko ofta ger både personlig och affärsmässig utveckling, säger Fredrik Larm, projektledare för Arla Guldko.

De fem tävlingskategorierna i Arla Guldko är som tidigare Bästa Miljöarbete, Bästa Matglädjeskola, Bästa Snabbmål, Bästa Matglädjeförskola samt Bästa Matglädjebutik. Varje kategori har en särskild jury som var och en toppas med en av Sveriges bästa stjärnkockar. Vinnaren i varje kategori får statyetten Guldkon, tillverkad i brons hos Herman Bergman Konstgjuteri i Stockholm, diplom och ett stipendium på 25 000 kr. Övriga deltagare i finalen får diplom och utbildningsbidrag på 5 000 kr.

Vinnare av Arla Guldko 2015 och juryernas motiveringar:

Bästa Miljöarbete - Yasuragi och Nordic Choice Hotels
Juryns motivering: ”Här är resultatet i alla bemärkelser gott. Genom att ge sina medarbetare verktygen, förtroendet och inflytandet har det skapats en kultur av ständig förbättring. När hållbara val görs enkla inspirerar man långt utanför den egna branschen.”

Bästa Matglädjeskola - Brunnsboskolans restaurang El Cielo, Hisings Backa
Juryns motivering: ”Här är transparens och dialog lika naturligt som god vällagad mat. En neutral frizon, där alla möts på lika villkor. Här upplever vi den nya svenska skolmåltiden i en levande miljö med en unik matglädje, där alla är delaktiga.”

Bästa Snabbmål - Indian Street Food & Co, Stockholm
Juryns motivering: “Med oblyga smaker och en stor portion serviceanda har man lagt stockholmarna vid sina fötter. Vinnarens tidlösa inriktning har ironiskt nog gjort den till ett av de hetaste alternativen på en växande scen. Ett stort plus till vinnarens ständiga sökande efter autentiska och optimala smaker utan att flirta med försvenskade varianter.”

Bästa Matglädjeförskola - Tessins förskola, Nyköping
Juryns motivering:
Med tydliga och gemensamma mål styrs hela verksamheten med måltiden i centrum. Respekt och äkta kärlek till både människor och mat sprider matglädjen in i varje vrå.”

Bästa Matglädjebutik - Hemköp Hornstull, Stockholm
Juryns motivering: ”Årets Maglädjebutik 2015 ligger helt rätt i tiden och andas samtidigt framåtanda. Med ett sortiment som går utanpå det vanliga och med en puls, miljö och varuexponering som påminner om en saluhall träffar man rätt i den breda målgruppen. Oavsett om du är en stressad karriärist, en vegan med särskilda förväntningar eller har ett gediget matlagningsintresse där du brinner för färskvaror, ekologiskt och närproducerat – här finns det du söker!”

Kontaktuppgifter till vinnarna:

Bästa Miljöarbete
Yasuragi och Nordic Choice Hotels, Stockholm, Gustav Stenbeck, director sustainability & security, tel: 070-3015140,
gustav.stenbeck@choice.se
Caroline Strindmar, hållbarhetsansvarig Yasuragi, tel: 072-5133807, caroline.strindmar@yasuragi.se

Bästa Matglädjeskola
Brunnsboskolan El Cielo, Hisings Backa, Even Bakke, köksmästare, tel: 031-3668068,
even.bakke@norrahisingen.goteborg.se

Bästa Snabbmål
Indian Street Food & Co, Stockholm, Fredrik Lindstål, en av grundarna, tel: 070-7913728,
fredrik.lindstal@indianstreetfood.se

Bästa Matglädjeförskola
Tessins förskola, Nyköping, Lillemor Eriksson, kock, tel: 0155-457928,
lillemor.eriksson.1@nykoping.se

Bästa Matglädjebutik
Hemköp Hornstull, Stockholm, Mikael Dahl, butikschef, tel: 08-840975,
mikael.dahl@hemkop.se

Om Arla Guldko

Arla Guldko, ofta kallad ”matbranschens Oscar”, är en landsomfattande tävling som lyfter fram och belönar dem som satsar extra mycket på att sprida matglädje inom butik, restaurang och storkök.
Vinnarna i respektive tävlingskategori får statyetten Arla Guldko, utbildningsstipendium på 25 000 kr samt diplom. Övriga tävlanden som deltar i finalen får diplom och utbildningsbidrag på 5 000 kr. Mer finns att läsa på www.arla.se/guldko.

Mer information, citat och bilder på samtliga vinnare uppdateras under kvällen på Arlas MyNewsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/arla/tag/arla-guldko-2015 Här finns också bilder på övriga finalister.

Högupplösta filmklipp från Arla Guldko-finalen kan hämtas från Clipsource www.clipsource.se/arla

Filmklipp från Arla Guldko-finalen kommer även att finnas på Arla Play http://www.arla.se/arla-play/ och Youtube https://www.youtube.com/user/ArlaSverige

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Larm, projektledare Arla Guldko, Sponsring & Event chef Arla Sverige
Tel. 070-689 54 91, 08-789 54 91 fredrik.larm@arlafoods.com

Mikael Lindgren, PR-chef Arla Sverige
Tel. 0768-798 513, 08-789 52 13, mikael.lindgren@arlafoods.com

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 13.500 mjölkbönder i sju nordeuropeiska länder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.