Delårsrapport januari – juni 2024

Ökad nettoomsättning efter förvärv och starkt kassaflöde

APRIL  – JUNI 2024

•    Nettoomsättningen uppgick till 395,9 MSEK (274,6), en ökning med 44%.
•    Nettoomsättningen för jämförbara segment minskade med 10,4 MSEK, en minskning med 4%.
•    Rörelseresultatet uppgick till 25,8 MSEK (32,0), en minskning med 19%.
•    Rörelsemarginalen minskade till 6,5% (11,6).
•    Ej återkommande kostnader ingår i rörelseresultatet om -9,0 MSEK. I jämförande kvartal mottogs 5,5 MSEK i elstöd.
•    Periodens resultat uppgick till 16,5 MSEK (23,7), en minskning med 30%.
•    Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 0,79 SEK (1,18 SEK) och efter utspädning till 0,79 SEK (1,13).
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 38,0 MSEK (22,4).

JANUARI – JUNI 2024

Nettoomsättningen uppgick till 643,7 MSEK (525,6), en ökning med 22%.
•    Nettoomsättningen för jämförbara segment minskade med 13,6 MSEK, en minskning med 3%.
•    Rörelseresultatet uppgick till 61,6 MSEK (47,6), en ökning med 29%.
•    Rörelsemarginalen ökade till 9,6% (9,1).
•    Periodens resultat uppgick till 43,8 MSEK (37,0), en ökning med 18%.
•    Resultat per aktie, före utspädning, uppgick till 2,09 SEK (1,85) och efter utspädning till 2,09 SEK (1,76).
•    Nettoskulden uppgick till 65,2 MSEK (63,1) vid periodens slut, vilket motsvarar 0,4 gånger (0,6) EBITDA.
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 65,3 MSEK (43,3).

Kraftigt ökad nettoomsättning genom förvärvet av Nudec i Spanien. Förbättrat rörelseresultatet bortsett från ej återkommande poster. Ökade råmaterialpriser men på en lägre nivå än föregående år.

Marknaden

Den tilltagande efterfrågan som noterades under första kvartalet avstannade under det andra kvartalet. Vår bedömning är att marknadsvolymerna är i nivå med jämförelseperioden. Efterfrågan inom byggbranschen förblev generellt svag och den förväntade säsongseffekten uteblev. Efterfrågan från fordonsindustrin är dämpad medan vi har en god efterfrågan inom flera andra sektorer, särskilt inom industri och industriella projekt där specialprodukter gått starkt. Denna trend har varit tydlig i segmenten Sverige, Tjeckien och Tyskland. Vi bedömer att vår marknadsandel är oförändrad.

Priserna på råmaterial, vilka påverkar både nettoomsättningen och bruttovinsten, har fortsatt uppåt under andra kvartalet, men är fortsatt på en markant lägre nivå än jämförelsekvartalet. I situationen med stigande råmaterialpriser har priskonkurrensen gentemot kund ökat. Vi ser att flera kunder inom distributörsledet väljer att öka sina lagernivåer i förväntan om fortsatta prisökningar, trenden är speciellt tydlig inom produktområdet PMMA.

Genom förvärvet av Nudec utökas vår räckvidd och position i Europa, vi har nu även ett bra fotfäste i Central- och Sydeuropa. Nudecs kompetens inom PMMA kompletterar och stärker vår produktportfölj, vilket positionerar oss som en betydande aktör på marknaden.

Ökad nettoomsättning och nedskrivningar

Vår nettoomsättning ökade med 44% till 395,9 MSEK hänförligt till förvärvet av Nudec. Nettoomsättningen påverkades dock negativt av de lägre råmaterialpriserna jämfört med föregående år. Vi ser en fortsatt ökad konkurrens inom produktområdet ABS vilket är en effekt av den dämpade efterfrågan från fordonsindustrin. Samtidigt stärker vi vår position inom produktområdena TPC, PMMA och PETG med Nudec.

Under andra kvartalet 2024 uppgick rörelseresultatet till 25,8 MSEK, vilket är lägre än föregående år. Kvartalet har belastats med transaktionskostnader för förvärvet samt nedskrivningar i segment Tjeckien samtidigt som vi under andra kvartalet föregående år erhållit elstöd i Sverige. Bortsett från dessa ej återkommande poster är resultatet betydligt starkare än jämförelseperioden. Segment Sverige och Tjeckien påvisar fortsatt stabilt i marginalerna samtidigt som segment Tyskland har stärkt sina marginaler markant. Bruttomarginalen är som förväntat något svagare än föregående år på grund av de lägre marginalerna i Nudec som ingår i segment Spanien. Vi har redan påbörjat arbetet med att planera förbättringsåtgärderna som identifierats innan förvärvet. Vår bedömning är att detta på medellång sikt leder till en lönsamhet väl i linje med våra finansiella mål.

Kassaflödet är fortsatt starkt och högt prioriterat. Trots en mindre säsongsuppbyggnad av lager inför semestertider har vi hanterat rörelsekapitalet väl. Det är genom de senaste årens goda kassaflöden som vi kunnat finansiera förvärvet av Nudec med endast egna medel och fortsatt  ha en relativt låg nettoskuldsättning.

Utsikter

Vi upplever marknadens efterfrågan något stabilare än föregående år. Råmaterialpriserna har en stigande trend, även om svängningen hitintills varit mer dämpad än den vi sett de senaste åren. Genom vårt nu bredare kunderbjudande, såväl produktmässigt som geografiskt, ser vi oss själva som väl positionerade i Europa. Större investeringar med utbyggnad av lager- och maskininvestering i segment Sverige samt maskininvesteringar i segment Tjeckien löper på enligt plan. Vi arbetar även med att se över maskiner och byggnader i Nudec för att kunna optimera, effektivisera och stärka marginalerna till de vi nu ser i våra andra producerande enheter. Med våra medarbetares samlade kunnande och engagemang ser vi goda förutsättningar att navigera framåt på stabil grund.

Christian Krichau

Vd och koncernchef

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Christian Krichau, VD och koncernchef, 0141-20 38 58

Framåtblickande information

Vissa uttalanden i denna rapport är framåtblickande och det faktiska utfallet kan bli väsentligt annorlunda. Förutom de faktorer som särskilt framhållits kan andra faktorer ha en materiell påverkan på det faktiska utfallet. Sådana faktorer inbegriper, men är inte begränsade till, det allmänna ekonomiska läget, förändringar av valutakurser och räntor, politisk utveckling, påverkan av konkurrerande produkter och priser på dessa, avbrott i tillgången på råmaterial.

Denna information är sådan information som Arla Plast AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 16 augusti 2024 kl. 08:00 (CET).

Om Arla Plast

Arla Plast är en tillverkare och leverantör av extruderade skivor i tekniska plastmaterial. Plastskivorna är tillverkade i polykarbonat (PC), akrylnitrilbutadienstyren (ABS) glykolmodifierad polyetentereftalat (PETG) och polymetylmetakrylat (PMMA) och har ett stort antal användningsområden såsom till exempel för säkerhetsprodukter, maskinskydd, ishockeyrinkar, växthus, pooltak, ljudbarriärer, resväskor, fordonsdetaljer samt diverse byggrelaterade användningsområden. Bolaget har sitt huvudkontor i Borensberg, Sverige och totalt fyra produktionsanläggningar i Sverige, Tjeckien och Spanien samt en distributionsenhet i Tyskland. Arla Plast omsätter drygt 1 100 MSEK, har cirka 390 medarbetare och levererar till mer än 700 kunder i över 45 länder.

Mer information om Arla Plast finns på www.arlaplastgroup.com.