Karin Starrin är ny styrelseordförande för Arlandabanan Infrastructure AB

Report this content

Karin Starrin har vid årsstämman i Arlandabanan Infrastructure AB den 27 april utsetts till ny styrelseordförande.  Hon efterträder Gunnar Malm, Trafikverkets generaldirektör, som varit styrelsens ordförande sedan 2010, och som i samband med årsstämman lämnat styrelsen.

Karin Starrin har varit generaldirektör för Tullverket och landshövding i Halland. Karin Starrin har varit styrelseledamot i Arlandabanan Infrastructure AB och är sedan tidigare också ordförande i Svensk-Danska Broförbindelsen Svedab AB, som för övrigt också har samma styrelsesammansättning som Arlandabanan Infrastructure AB.

Styrelsen består i övrigt av:

Gunnar Björk
Elisabeth Annell
Hans Brändström

-----------------------

Arlandabanan Infrastructure AB äger och förvaltar Arlandabanan samt svarar för statens rättigheter och skyldigheter rörande Arlandabanan, d.v.s. järnvägen till och från Stockholm-Arlanda flygplats.

Svensk-Danska Broförbindelsen Svedab AB har uppfört de svenska landanslutningarna till Öresundsbron och ansvarar för dess drift och underhåll samt äger 50 procent av Öresundsbron.

De två bolagen ägs av staten, aktierna förvaltas av Näringsdepartementet och bolagen samverkar administrativt.

Ulf Lundin
Verkställande direktör Arlandabanan Infrastructure AB och Svedab AB