Det händer på Armémuseum  21-27 oktober

Det händer på Armémuseum  21-27 oktober

Lördag 22 oktober 12:00 Familjevisning: Knitting Peace – den fredliga tråden
Om vita garnnystan, stickning och goda fredstankar. Museilärare Ylva Alriksson

Lördag 22 oktober 13:00 Visning: Ett storväldes uppgång och fall - följ med på en visning om stormaktstidens Sverige. Museilärare Bodil Gyllensvärd

Lördag 22 oktober 14:00 Barnvisning 6-10 år: Bomber, spioner och lustiga saker i ryggsäcken - följ med på en barnvisning om andra världskrigets spännande och farliga händelser. Museilärare Bodil Gyllensvärd

Söndag 23 oktober 13:00 Visning. Museilärare Elin Fältskog

Söndag 23 oktober 14:00 Barnvisning 6-10 år. Museilärare Elin Fältskog

Måndag 24 oktober: FN-Dagen
Armémuseum har under måndagen extraöppet för att uppmärksamma FN-dagen.
15:00 Föredrag: Mali – med livet som FN-insats
Hör FN-soldaten Oscar Karlflo berätta om sin tillvaro i Malis stekande ökenhetta på ett av nutidens farligaste FN-uppdrag. Fri entré
16:00 Föredrag: Människor på flykt
Hör intendent Anna Fredholm berätta om Armémuseums dokumentationsprojekt om människor som flytt till Sverige för att undkomma krig. Ta del av deras berättelser och få en inblick i hur museet arbetar för att dokumentera dagens flyktingsituation. Fri entré

Tisdag 25 oktober 18:00 Visning: Försvaret och företagen – föremålen berättar
Följ med på en visning om svensk tillverkningsindustri under 300 år. Intendent Karin Tetteris berättar om allt från styckebruk och yllemanufakturer till kända svenska företag som LM Eriksson och Husqvarna. Fri entré

___________________________________________________________

Emelie Deinoff, marknadskommunikatör: emelie.deinoff@armemuseum.se, 08–519 563 12
Olle Burman, grafisk formgivare: olle.burman@armemuseum.se, 08–519 563 85

Armémuseum skildrar Sveriges historia från 1500-tal till nutid med betoning på militärhistoria. Våra utställningar speglar hur människan påverkas i krig, de tillfälliga utställningarna belyser dagsaktuella ämnen. I museets samlingar finns vapen, uniformer och en unik trofésamling från trettioåriga kriget. Till museet hör även ett arkiv och bibliotek. Armémuseum ligger på Riddargatan 13, centralt i Stockholm. Armémuseum har fri entré.

Taggar: