Finska krigsbarn – ett föredrag av historiker Ann Nehlin på Armémuseum, 12 april

Report this content

Ett föredrag om krigsbarnen som förflyttades för att rädda liv och stärka banden mellan Sverige och Finland.

Foto: Bild av finska krigsbarn med adresslappar på sig på väg till Sverige.
SA Kuva

Under andra världskriget förflyttades cirka 70 000 barn från Finland till Sverige. Syftet var att skydda barnen från kriget i Finland. Vid ett flertal tillfällen under 1900-talet har barn flyttats inom och utanför länder för att skyddas från krig. Cirka 15 000 krigsbarn återvände inte till Finland och en del av dem adopterades av sin svenska fosterfamilj.

Humanitär hjälp eller politik?
Officiellt har motiven till dessa barnförflyttningar nästan alltid varit humanitära. Underliggande politiska motiv har dock också spelat en viktig roll. Då har det handlat om att barnen skulle fostras till goda medborgare i demokratiska stater eller till passande undersåtar i diktaturer. När de finska barnen förflyttades till Sverige var motiven också politiska, men de var annorlunda jämfört med många andra fall av barnförflyttningar. De finska barnen skulle inte fostras till goda medborgare. De användes istället som ett medel att stärka banden mellan Sverige och Finland. De finska barnen blev en del av en svensk gottgörelsepolitik. Barnen fungerade som ”handelsvaror av medkänsla”.

Tisdagen 12 april, kl18.00. 50kr förköp i receptionen

___________________________________________________________

Olle Burman, grafisk formgivare: olle.burman@armemuseum.se, 08–519 563 85

Armémuseum skildrar Sveriges historia från 1500-tal till nutid med betoning på militärhistoria. Basutställningarna speglar hur människan påverkas i krig, de tillfälliga utställningarna belyser dagsaktuella ämnen. I museets samlingar finns vapen, uniformer och en unik trofésamling från trettioåriga kriget. Till museet hör även ett arkiv och bibliotek. Armémuseum ligger på Riddargatan 13, centralt i Stockholm. Armémuseum har fri entré och nominerat till Årets museum 2016.

Taggar: