Nytt patent förstärker AroCells patentportfölj

Report this content

Den Europeiska patentbyrån har beviljat AroCell AB:s patentansökan angående metoder att framställa exponerat tymidin kinas 1 (TK1) peptidderivat och ligander samt metoder att använda dessa.

”Det är glädjande att få besked om att den Europeiska patentbyrån har beviljat vårt patent i samband med exponerade tillväxt-relaterade peptider”, säger Jan Stålemark, VD AroCell. ”Det här senaste patentet bidrar med ytterligare skyddsnivå för vår unika TK 210 ELISA test, nu när vi fortsätter med etableringen av den kliniska valideringen av vår produkt”.

För ytterligare information:

Jan Stålemark, VD
AroCell AB (publ)
Tel: +46(0)706 926206
info@arocell.com

www.arocell.com

Kort om AroCell

AroCell AB (publ) är ett svenskt bolag som utvecklar standardiserade blodtester som bidrar till säkrare prognos och uppföljning av cancerpatienter. AroCells nya teknologi är baserad på en patenterad metod som mäter TK1 protein, vilket i sin tur ger värdefull information angående hastigheten på celldelning och celldöd (cell turnover) hos patienten. En tumör har hög cell turnover och proteinet TK1 kan identifieras i blod med ett enkelt laboratorietest, TK 210 ELISA. Testet ger värdefull klinisk information för prognos och optimering av behandlingsstrategi. Vidare kan testet användas för att övervaka återkomsten av sjukdom. AroCell är listat på AktieTorget och har cirka 2 300 aktieägare. För mer information se www.arocell.com.