Report this content

Array Displays tecknar licensavtal med världsledande tillverkare av publika informationssystem Avtalet innebär att Array Displays AB upplåter exklusiv rätt till TCD- applikationen Picsus för informationsskärmar. Licenstagaren, som vill vara anonym på grund av andra betydande affärshändelser i företaget, betalar ett engångsbelopp på 4,5 MSEK samt en framtida royalty baserad på försäljningsintäkterna. Resurser kommer att engageras för att utveckla ett standardsystem, baserat på TCD-tekniken, som i första hand kommer att anpassas för den stora kollektivtrafikmarknaden. - Detta innebär att utvecklingstakten för TCD väsentligt kommer att öka, vilket även kommer att vara av stort värde för Array Displays satsning på TCDSign , säger Array AB's VD Paul Karlsson. Picsus är en pixelbaserad TCD-applikation för monokroma informationsskärmar. Fördel-arna med en Picsus-skärm är god läsbarhet till låg kostnad samt möjlighet att enkelt variera design och storlek. Användningsområdet är främst informationsskärmar för kollektivtrafik. TCD-tekniken (Thermo Chromic Display) bygger på ett speciellt termokromatiskt pigment som när det utsätts för värme ändrar sina optiska egenskaper, det vill säga ändrar färg. I Picsus-applikationen styr man det termokromatiska pigmentet genom att värma bildelement (pixlar, 8x48 per modul). Man "tänder eller släcker" pixlar och skapar på så sätt bokstäver eller mönster. Array Displays har även tagit fram en annan produkt med TCD-tekniken, TCDSign . Skillnaden är att skärmen består av förutbestämda symboler som går att tända och släcka. Array Displays AB utvecklar TCDSign ihop med finska Mitron OY, både affärsmässigt och tekniskt. Hittills har Mitron OY installerat 1.400 informationsskärmar med TCDSign. Array Displays AB är ett helägt dotterbolag till Array AB. Henrik Fries som varit anställd i bolaget sedan det bildades tillträdde helt nyligen som Verkställande Direktör för Array Displays. Högupplösta färgbilder för nedladdning finns på www.array.se/press/release/000523.html [REMOVED GRAPHICS] [REMOVED GRAPHICS][REMOVED GRAPHICS] Kommande Picsus-applikation TCDSign Henrik Fries, VD Array Displays Vid frågor kontakta Paul Karlsson, VD Array AB; telefon 031-695200, fax 031-695210, eller e-mail paul.karlsson@array.se Se även www.array.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/23/20000523BIT00070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/23/20000523BIT00070/bit0002.pdf