FlyMe premiärflyger den 1 mars

FlyMe premiärflyger den 1 mars Planenligt avgår nystartade lågkostnadsbolaget FlyMe:s premiärflyg från Landvetter Flygplats till Arlanda måndag morgon den 1 mars kl. 07.45, med beräknad tid för landning 08.45. - Det drog ut på tiden längre än förväntat att få de nödvändiga tillstånden från Luftfartsverket men nu blickar vi framåt, säger FlyMe:s VD Fredrik Skanselid. Övriga premiäravgångar på måndagsmorgonen är: 07:40 Malmö/Sturup - Stockholm/Arlanda (beräknad ankomst 08:45) 09:15 Stockholm/Arlanda - Göteborg/Landvetter (beräknad ankomst 10:15) 09:20 Stockholm/Arlanda - Malmö/Sturup (beräknad ankomst 10:25) 10:10 Stockholm/Arlanda - Helsingfors/Vantaa (beräknad ankomst 12:10) För att ett svenskt flygföretag skall kunna driva luftfartsverksamhet krävs två tillstånd: · Air Operator Certificate (AOC) är ett tekniskt/operativt driftstillstånd som meddelas av Luftfartsinspektionen. Underlag för bedömningen utgörs dels av ett omfattande manualverk för hur flygverksamheten i alla avseenden bedrivs, och dels den organisation och de personer som driver verksamheten och ansvarar för att manualverket följs. · Operativ licens (OL) utfärdas av Luftfartsverket. Detta är ett kommersiellt driftstillstånd som alla svenska flygföretag måste ha till följd av EU-bestämmelser, för att mot betalning kunna utföra lufttransport av passagerare, gods och post. Bägge dessa tillstånd har FlyMe alltså erhållit. FlyMe börjar initialt flyga med tre flygplan, varav två är egna och ett hyrs in från Falcon Air fram till dess att FlyMe:s tredje plan tas i bruk vid mitten av mars. FlyMe:s affärsidé är att bättre än konkurrenterna tillgodose behovet av flygtransport med lågt biljettpris, god service och bra tillgänglighet. Affärsidén möjliggörs av FlyMe:s moderna lågkostnadsstruktur. Med egen flygoperation baserat på en enda flygplanstyp, Boeing 737, med låga leasingkostnader, låg overhead och kostnadseffektiv biljettbokning via Internet, har FlyMe utrymme att med god lönsamhet erbjuda låga biljettpriser. Priskategorierna är: 195, 495, 795 och 995 SEK. Alla biljettpriser är inklusive skatter och avgifter. Dessutom är alla biljetter är ombokningsbara. FlyMe:s strategi är att etablera sig på flyglinjer som karaktäriseras av korta flygtider, stor efterfrågan, begränsad konkurrens och höga biljettpriser. Lågkostnadsflyget i Europa är under stark tillväxt och har idag en marknadsandel på cirka 15%. Erfarenheten visar att etableringen av lågkostnadsflyg på en linje ökar resandet med i storleksordningen 20- 25%. Potentialen är stor och marknaden ligger öppen för nya aktörer. FlyMe Sweden AB är ett dotterbolag till Array AB. För att avspegla Arrays nya inriktning på flygverksamhet byter Array nu namn till Fly Me International AB Publ. Arrays aktie är noterad på Stockholmsbörsens Nya Marknaden och kommer att handlas under det nya namnet preliminärt från och med 8 mars, 2004. Array har cirka 8500 aktieägare. Kortnamnet blir "FLY B". För ytterligare information kontakta: Fredrik Skanselid, VD, FlyMe Sweden AB Fredrik.skanselid@flyme.com Mobil: +46 (0)73 682 22 01 www.flyme.com På plats vid de fyra premiäravgångarna kommer representanter från FlyMe & Array vara tillgängliga för att svara på frågor från media. Göteborg/Landvetter: Anders Rabbe Vice VD FlyMe, tel. +46 (0)73 682 22 02; Mikael Apelgard, marknadsdirektör FlyMe, tel. +46 (0)70 920 33 63; Stefan Winström, VD Array, te. +46 (0)705 69 52 04 Stockholm/Arlanda Anders Rabbe Vice VD FlyMe, tel. +46 (0)73 682 22 02; Mikael Apelgard, marknadsdirektör FlyMe, tel. +46 (0)70 920 33 63; Malmö/Sturup Fredrik Skanselid, VD, FlyMe, tel. +46 (0)73 682 22 01 Helena Seger, marknadschef FlyMe, +46 (0)705 69 52 04 Helsingfors/Vantaa Mikael Apelgard, marknadsdirektör FlyMe, tel. +46 (0)70 920 33 63; Hacer Özdemir, försäljningschef FlyMe, tel. +46 (0)73 682 22 03 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/27/20040227BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/27/20040227BIT00590/wkr0002.pdf