FlyMe stärker finanserna

Report this content

FlyMe stärker finanserna Array genomför en nyemission riktad till en grupp nya investerare som tecknat 17 miljoner aktier av serie B till kursen 1,02 kronor per aktie. Kursen innebär en rabatt på 6 procent jämfört med stängningskursen den 3 mars. Array tillförs därmed 17,3 miljoner kronor före emissionskostnader. Styrelsen genomför emissionen med med stöd av bemyndigandet från den extra bolagsstämman den 20 november 2003. Emissionen innebär en utspädning på 9,2 procent. Huvudsyftet med tilläggsfinansieringen är att kompensera för att FlyMe under etableringsfasen fått binda mer kapital i förskottsbetalningar och garantier än planerat. Ett annat syfte är att skapa utrymme för mer marknadsföring i samband med starten av den nya linjen Stockholm - Helsingfors. FlyMe började den 1 mars flyga på rutterna Stockholm-Göteborg, Stockholm- Malmö och Stockholm-Helsingfors. Initialt med tre flygplan, ett fjärde tillkommer i maj. Bolaget hade vid lunchtid igår redan sålt över 15.000 biljetter. - Vi är naturligtvis mycket nöjda med att nu ha kommit igång med verksamheten och är mycket glada och stolta över förtroendet som allmännheten visar oss. Vi kommer göra allt för att leva upp till det." säger Fredrik Skanselid, VD i FlyMe. LÅGA BILJETTPRISER - OMBOKNINGSBART OCH UTAN RESTRIKTIONER FlyMe:s affärsidé är att bättre än konkurrenterna tillgodose behovet av flygtransport med lågt biljettpris. Affärsidén möjliggörs av FlyMe:s moderna lågkostnadsstruktur. Med egen flygoperation baserat på en enda flygplanstyp, Boeing 737, med låga leasingkostnader, låg overhead och kostnadseffektiv biljettbokning via Internet, har FlyMe utrymme att med lönsamhet erbjuda låga biljettpriser. Med enkelhet, tydlighet och personlighet som ledord vänder sig FlyMe primärt till människor som reser i tjänsten. Mervärdet som FlyMe erbjuder jämfört med utbudet från de traditionella högkostnadsbolagen är "Value for Money". Enkelheten och tydligheten framhävs genom att FlyMe erbjuder fyra fasta biljettpriser enkel väg: 195, 495, 795 och 995 SEK. Alla biljettpriser är inklusive skatter och avgifter vilket ger en transparant prisbild som är enkel att jämföra med andra och enkel för företag att budgetera efter. Det konkurrenskraftiga priset förstärks ytterligare av att alla biljetter är utan restriktioner och alla är ombokningsbara. FlyMe:s strategi är att etablera sig på flyglinjer som karaktäriseras av korta flygtider, stor efterfrågan, begränsad konkurrens och höga biljettpriser. FlyMe kommer initialt att flyga på Sveriges två mest trafikerade linjer, Göteborg Landvetter - Stockholm Arlanda och Stockholm Arlanda - Malmö Sturup samt på linjen Stockholm - Helsingfors. Därefter planeras en successiv utbyggnad inom Skandinavien och Europa. Lågkostnadsflyget i Europa är under stark tillväxt och har idag en marknadsandel på cirka 15%. Erfarenheten visar att etableringen av lågkostnadsflyg på en linje ökar resandet med i storleksordningen 20- 25%. Potentialen är stor och marknaden ligger öppen för nya aktörer. Vid frågor kontakta VD i Array AB, Stefan Winström, eller VD i FlyMe Sweden AB, Fredrik Skanselid Telefon: 031-301 10 00, eller e-mail: stefan.winstrom@array.se resp. fredrik.skanselid@flyme.com, ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/04/20040304BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/04/20040304BIT00100/wkr0002.pdf