Arrowhead förvärvar Pangeas tillgångar i den svenska ringen

Report this content

Arrowhead förvärvar Pangeas tillgångar i den svenska ringen Vattenfallägda Arrowhead har träffat en överenskommelse med konkursförvaltarna av Pangeas tillgångar i Sverige, Norge och Danmark om att förvärva Pangeas fibernät och telekommunikationsutrustning från Nortel i den sk svenska ringen som sammanbinder Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Pangea var en pan-europeisk operatör som byggde ett högkapacitetsnät från London till Baltikum. Pangea blev satt under förvaltning i september 2001 och bolagen i Norden sattes i konkurs i maj och juni 2002. Arrowhead och Nortel Networks har träffat en överenskommelse om att nätet uppgraderas till den senaste releasenivån vilket ger Arrowhead ett av de mest avancerade näten i Europa. Denna uppgradering gör att Arrowhead kan erbjuda Gigabit Ethernet mellan de större städerna i Norden. "Arrowhead kan genom detta förvärv ytterligare stärka sin position som en av de ledande alternativa operatörerna i Sverige. Arrowhead har ett av Sveriges största stamnät med egen svartfiber och har nu ökat kapaciteten avsevärt i södra Sverige. Arrowhead kan på detta sätt undvika planerade investeringar och sänka kostnaderna. Arrowheads kunder såsom Orange, Cable & Wireless, Skandiabanken och landstingen kan nu få ännu bättre tjänster" säger Arrowheads VD Anders Lidén. För mer information kontakta: Anders Lidén, VD Arrowhead AB, tel 070-569 21 00, anders.liden@arrowhead.se Mats Lundqvist, vVD Arrowhead AB, tel 070- 513 64 30, mats.lundqvist@arrowhead.se Om Arrowhead AB Arrowhead AB är en av Sveriges största nya leverantörer av nätbaserade kommunikationslösningar. Vår affärsinriktning är att med hög kvalitet och stor geografisk spridning, leverera kommunikationslösningar och avancerade tjänster till företag och operatörer. Vi har en gedigen kompetens inom nät, drift, konstruktion och kundservice, som representeras av 200 medarbetare från Umeå till Malmö. Arrowhead är ett dotterbolag till Vattenfall AB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/10/20020710BIT00510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/10/20020710BIT00510/wkr0002.pdf