Bokslutskommunike för Arrowheadkoncernen för perioden 1 januari - 31 december, 2000

Bokslutskommunike' för Arrowheadkoncernen för perioden 1 januari - 31 december, 2000 Arrowhead är en av Sveriges största nya operatörer av bredbandsnät. Vår affärsinriktning är att med hög kvalitet leverera bredbandslösningar och avancerade konsulttjänster till företag i Sverige och selektivt i länderna runt Östersjön. Arrowhead kopplar upp företag med bredband hela vägen från Internet, via stamnät, regionalnät, stadsnät; till access fram till arbetsplatsen. Vi har utvecklat en gedigen kompetens inom systemintegration och kundservice, som säkerställer att varje investering blir affärsmässig för uppdragsgivaren. Vi har varit verksamma sedan 1986 och har ca 320 medarbetare från Luleå till Köpenhamn. Arrowhead ser med tillförsikt på den framtida utvecklingen för denna typ av tjänster, även om marknaden just nu är förenad med stor osäkerhet. Väsentliga händelser under räkenskapsåret - Vattenfall inträde i juni som stor ny ägare i Arrowhead genom att till bolaget överlåta nyttjanderätt till fibernät som Vattenfall håller på att uppföra. - Arrowhead förvärvade i juni aktierna i Figuration AB. - Avtal träffades vid slutet av året med Pangea Ltd angående köp av fibernätverk. - Samordning av verksamheter mellan affärsområden. Väsentliga händelser efter räkenskapsårets utgång - Leverans och aktivering av fibernät i södra Sverige förvärvat från Pangea. - Kortfristig finansiering i form av lån till ett belopp av 180 miljoner kr från Vattenfall AB arrangerad. - Vattenfall AB har under årets första månader ökat sin ägarandel i Arrowhead AB. Per den 18 mars 2001 uppgår Vattenfalls ägarandel till 70 procent - Omsättning och Resultat Nettoomsättningen för räkenskapsåret uppgick till 124,8 miljoner kr (108,9). Av dessa intäkter härrörde 67,7 miljoner kr från konsulttjänster, 37,6 miljoner kr från kundsupporttjänster och 19,5 miljoner kr från access- , carrier- samt datahallstjänster. Rörelseresultatet med återläggning av av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgick till -109,3 miljoner kr (-8,3 ). Årets avskrivningar uppgick till 534,8 miljoner kr (12,2). I beloppet ingår en engångsnedskrivning om 500 miljoner kr av koncernmässig goodwill och nyttjanderättigheter. Nedskrivningarna har skett mot bakgrund av bolagets affärsplaner och marknadens förändrade värdering av företag inom IT och telekommunikationssektorerna. Rörelseresultatet för 2000 uppgick till -644,1 miljoner kr (-20,5). Resultatet efter finansiella poster uppgick till -637,3 miljoner kr (- 20,0). Resultatet innehåller en förlikningsintäkt för leveransförseningar av fiber uppgående till 10 miljoner kr. Investeringar Årets nettoinvesteringar uppgick till 1345,1 miljoner kr (9,9) och utgjordes av materiella anläggningstillgångar kopplade i huvudsak till nätverket på 94,9 miljoner kr (8,6) , immateriella anläggningstillgångar, 1250,2 miljoner kr (noll). De immateriella anläggningstillgångarna utgörs i huvudsak av nyttjanderättigheter i Vattenfalls fibernätverk och goodwill avseende förvärvet av Figuration. Dessa förvärvades i samband en apportemission under juni månad 2000. Avyttringar av inventarier under året uppgick till 0,6 miljoner kr. De likvida medlen vid räkenskapsårets utgång uppgick till 59,6 miljoner kr (52,2). Finansiella nyckeltal Avkastningen på sysselsatt kapital var negativ för räkenskapsåret vilket även gällde för avkastning på eget kapital. Soliditeten uppgick till 83,2 % (65,3). Vinst per aktie var negativ för såväl 2000 som 1999, vilket även gällde vinst per aktie efter full utspädning. Aktiedata Antalet aktier per den 31 december 2000 uppgick till 159.896.252 (1.101.000). Optionsrätter motsvarande 8.507.500 nya aktier var utestående, vilket innebär att antalet aktier efter full konvertering och fullt utnyttjande av optionsrätter uppgick till 168.403.752. Resultat per aktie uppgick till -3,98 kr baserat på utestående aktier vid årets slut. Det egna kapitalet per aktie uppgick till 5,25 kr. Varje aktie i Arrowhead AB är på nominellt en krona och har vardera en röst. Antal anställda Vid räkenskapsårets utgång hade Arrowheadkoncernen 323 anställda (286 st). Ägarstruktur Bolaget hade per den 31 december 2000 ca 1600 aktieägare där den största utgjordes av Vattenfall AB med 53,3 %. Finansiering För att säkerställa likviditeten i bolaget upptogs under februari månad ett lån från Vattenfall AB motsvarande 180 miljoner kr. Lånet har en löptid på sex månader till en årlig ränta motsvarande 7,3%. Styrelsen konstaterar att det sedan i höstas pågående emissionsarbetet inte har kunnat avslutas och att det ej bedöms möjligt att intressera nya aktieägare under rådande marknadssituation. Styrelsen konstaterar också att ett kapitalbehov i storleksordningen 400- 500 miljoner kr för tiden fram till utgången av 2002 måste säkerställas för affärsmodellens genomförande. Medlen erfordras för investeringar enligt gällande affärsplan samt för återbetalning av kortfristiga lån med cirka 180 miljoner kr. Bolagets nuvarande behållning av likvida medel bedöms vara förbrukad omkring halvårsskiftet innevarande år. Då en lånefinansiering inte bedöms som en möjlig lösning konstaterar styrelsen att den enda utvägen därmed blir att inbjuda bolagets befintliga aktieägare att med sedvanlig företrädesrätt teckna aktier för beloppet i fråga. Vattenfall AB, som idag äger ca 70 procent av aktierna i Arrowhead AB med samma andel av röstetalet, har meddelat, att man delar styrelsens allmänna bedömning av kapitalbehovet. Vattenfall AB kommer att erbjuda övriga aktieägare i Arrowhead AB att överlåta sina Arrowhead AB-aktier till Vattenfall AB för kontant 3,50 kr per aktie. För ytterligare information se Vattenfalls pressmeddelande. Om Vattenfall AB genom sitt erbjudande når över 90 procent i ägande i Arrowhead AB, bortfaller möjligen behovet av nyemission med företrädesrätt. Styrelsen för Arrowhead AB avser därför att återkomma med närmare villkor för en nyemission när utfallet av Vattenfalls erbjudande föreligger. Vidare avser styrelsen att föreslå den ordinarie bolagsstämman att styrelsen lämnas bemyndigande att föreslå en nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare. Det ovanstående innebär sålunda, att Arrowhead AB's minoritetsaktieägare kan välja mellan att överlåta sina aktier till Vattenfall AB och att teckna nya aktier i en eventuell nyemission. Utdelning Styrelsen avser föreslå att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret. Ordinarie bolagsstämma Ordinarie bolagsstämma kommer att avhållas den 13 juni, kl 10.00. Stockholm den 27 mars 2001 Styrelsen i Arrowhead AB För mer information kontakta: Magnus Andersson, Finansdirektör Arrowhead, tel: 08 - 723 39 06, 070 - 569 79 46 Lennart Åsander, Styrelseordförande Arrowhead, tel: 08 - 739 55 04, 070 - 539 44 04 Maria Öhgren, Informationsdirektör Arrowhead, tel: 08 - 723 39 04, 070 - 585 32 18 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/27/20010327BIT01340/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/27/20010327BIT01340/bit0002.pdf