Carelink väljer Arrowhead

Carelink väljer Arrowhead Efter genomförd offentlig upphandling har Carelink valt Arrowhead AB som kommunikationsleverantör och i dagarna har ett ramavtal tecknats. Carelink är en samanslutning där landsting, kommuner, privata vårdgivare och bl. a. Apoteket AB samlas kring gemensamma IT-frågor. Avtalet mellan Arrowhead och Carelink omfattar ett rikstäckande virtuellt nätverk, kallat Sjunet, för kommunikation mellan vårdgivare och andra aktörer inom vårdsektorn. - Ramavtalet visar att den infrastruktur och den organisation som vi byggt gör oss till en kraftfull aktör på marknaden, säger Anders Lidén, VD på Arrowhead AB. Vi är mycket stolta över att Carelink väljer oss som partner, fortsätter han. Ramavtalet innebär att Arrowhead kommer att leverera ett virtuellt högkastighetsnätverk baserat på IP-Ethernet teknik. Nätverket kommer inledningsvis att knyta samman Sveriges samtliga landsting, Apoteket AB och olika leverantörer, därefter kommer andra delar av vårdsektorn att erbjudas möjlighet till anslutning. Avtalet löper på ca 4 år med möjlighet till förlängning. Första etappen har ett ordervärde på ca 20 miljoner kronor. - Nätlösningen innebär ett flexibelt och skalbart nät som hanterar kapaciteter upp till 1 gigabit, säger Mats Lager, Produktansvarig Arrowhead AB. Designen av nätet möjliggör bland annat realtidskritiska tillämpningar som t.ex. multimedia kommunikation, avslutar Mats. - En säker IT-infrastruktur med hög tillgänglighet och prestanda är väsentligt för att kunna snabba upp vårdprocessen och för att effektivare utnyttja vårdresurserna på nationell basis. Vi är därför att glada att kunna välja en leverantör som väl tillfredsställer dessa krav säger Mats Larson, VD på Carelink AB. För mer information kontakta: Mats Lager, Produktansvarig, Arrowhead AB, tel 0703-22 15 44, mats.lager@arrowhead.se Anna Lihr, Informationschef, Arrowhead AB, tel 0708-93 33 52, anna.lihr@arrowhead.se Anders Lidén, VD Arrowhead AB, tel 070-569 21 00, anders.liden@arrowhead.se Mats Larson, VD Carelink AB, tel 070-692 45 04, mats.larson@carelink.se KG Nerander, ansvarig infrastruktur, Carelink AB, tel 070-293 63 68, kg.nerander@carelink.se. Om Arrowhead AB - Arrowhead AB är en av Sveriges största leverantörer av nätbaserade kommunikationslösningar. Vår affärsinriktning är att med hög kvalitet och stor geografisk spridning, leverera kommunikationslösningar och avancerade tjänster till företag och operatörer. Vi har en gedigen kompetens inom nät, drift och konstruktion, som representeras av 200 medarbetare från Umeå till Malmö. Arrowhead är ett dotterbolag till Vattenfall AB. www.arrowhead.se. Om Carelink AB - Carelink bildades i december 2000 av Landstingsförbundet, Svenska Kommunförbundet, Vårdföretagarna och Apoteket AB. Drivkraften bakom detta initiativ är övertygelsen om att vården - för patienter, brukare, kunder och anhöriga - kan förbättras och utvecklas genom en starkare utveckling för IT i vård och omsorg. Den splittrade bild som tidigare präglat utvecklingen måste brytas med en stärkt samverkan mellan alla vårdens aktörer. Carelink är en medlemsorganisation där Landsting och regioner, kommuner och privata vårdföretag inbjuds att bli medlemmar - för att få tillgång till det utvecklingsarbete som bedrivs inom de olika projekten - men också för att bidra med såväl kompetens som erfarenheter i den nationella samverkan. www.carelink.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/31/20020531BIT00730/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/31/20020531BIT00730/wkr0002.pdf