Luleå tekniska universitet valde Arrowhead

Luleå tekniska universitet valde Arrowhead Luleå tekniska universitet har valt Arrowhead som leverantör för ett så kallat svartfiberpar mellan Luleå och Kalix. Svartfibern ger universitetet möjlighet att välja uppkopplingshastighet efter behov. Svartfiber är, enkelt uttryckt, en fiberkabel som inte har någon elektronik i sig, men som möjliggör skickande av signaler med hög hastighet. Luleå tekniska universitet hyr ett svartfiberpar av Arrowhead, ett avtal som löper på tre år. Universitet är stort och sträcker sig från Kiruna i norr till Skellefteå i söder, säger Börje Josefsson, cheftekniker på Luleå tekniska universitet. Kalix är en både intressant och populär satellitort med fast verksamhet för universitetet och detta är en kostnadseffektiv lösning för oss eftersom vi själva bestämmer vilken hastighet och kapacitet vi vill ha i vår ändutrustning. Mikael Martinsson, försäljningschef norr på Arrowhead, är nöjd med affären: Vi har mycket fiberkapacitet i den regionen och affären bekräftar att vi har många bra och konkurrenskraftiga produkter, som det finns ett stort behov av. Flexibel lösning som utgör pilotstudie Svartfibern utgör en bra lösning för de behov som Luleå tekniska universitet har och den ger dem möjlighet att uppgradera sin kapacitet vid behov. Det är den första affären av den här typen för universitetet. För oss är det en mycket intressant pilotstudie, som om den blir lyckosam mycket väl kan leda till liknande lösningar på andra ställen, säger Börje Josefsson. Mikael Martinsson ser stora fördelar med att arbeta med kunder inom högskole- och universitetsvärlden: - De är givande att arbeta med. Som kunder är de engagerade, har stora behov, ligger långt fram i utvecklingen. Ring gärna för mer information: Mikael Martinsson, Försäljningschef norr, Arrowhead, tfn 063-55 11 02. Börje Josefsson, cheftekniker, Luleå tekniska universitet, tfn 0920-912 62. Anna Lihr, Informationschef, Arrowhead, tfn 08-723 39 02. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/20/20010820BIT00130/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/20/20010820BIT00130/bit0001.pdf