Världens största festival får rekordsnabbt Internet av Arrowhead

Världens största festival får rekordsnabbt Internet av Arrowhead Världens största datorfestival DreamHack pågår som bäst på Elima i Jönköping. Festivalen har genom sitt sponsoravtal med Arrowhead rekordsnabb Internetanslutning. DreamHack hålls från 29 november till 2 december och pågår dygnet runt i fyra dagar. DreamHacks arrangör har tecknat avtal med internetleverantören Arrowhead som tillsammans med Ebone och Jönköping Energi sponsrar festivalen med enorma 1 gigabit/s internetkapacitet. Festivalen, som pågår som bäst, blir från och med i år världens största evenemang i sitt slag med runt 6000 deltagare. - Jag räknar med att festivalen blir den geografiska punkt i Sverige som konsumerar och genererar mest Internettrafik under tiden festivalen pågår, säger Mikael Abrahamsson stamnät Arrowhead. - För att förstå hur snabbt det är kan man göra en jämförelse med vanliga modem. Idag klarar ett modem som mest 56 kilobit/s. Internetförbindelsen till DreamHack kan överföra över 1.000.000 kilobit/s. Det motsvarar alltså ungefär tjugo tusen modem i full hastighet, förklarar Martin Öjes som tillsammans med Kenny Eklund är arrangör för evenemanget. Ebone levererar den internationella anslutningen till DreamHack via sitt 22.000 kilometer långa fibernät genom Europa. - Vi var bland de första bredbandsleverantörerna som uppgraderade sitt nät från 2,5 till 10 gigabit/s och DreamHack ger oss ett gyllene tillfälle att demonstrera kapaciteten hos våra tjänster, säger Claus Nikolajsen som är försäljningschef för Ebone i Sverige. Datorfestivalen DreamHack Festivalen hålls på Elmia i Jönköping och dit har Jönköping Energi dragit fiberkabel för att klara leveransen av Internetkapaciteten. Inne i hallen byggs ett stort nätverk upp som alla deltagarna kan ansluta sig till. För att kunna utnyttja hastigheterna används utrustning som sponsras av företaget av Arrowhead och Extreme Networks. För mer information kontakta: Mikael Abrahamsson, Arrowhead 08-585 39 751, 070-598 01 Martin Öjes, Dream Hack, 0280-102 02, 070-605 78 96 Anna Lihr Informationschef Arrowhead 08-553 387 28 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/29/20011129BIT00930/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/29/20011129BIT00930/bit0001.pdf