Vattenfalls offentliga erbjudande till aktieägarna i Arrowhead

Vattenfalls offentliga erbjudande till aktieägarna i Arrowhead Med anledning av att prospektet i samband med Vattenfalls offentliga erbjudande till aktieägarna i Arrowhead, att överlåta sina aktier till Vattenfall för 3:50 kronor kontant, inom kort offentliggörs meddelar Arrowhead härmed ytterligare information avseende år 2000 samt framtidsutsikter för 2001. Verksamheten år 2000 Arrowhead erbjuder högkvalitativa bredbandstjänster till företag i Sverige samt optiska infrastrukturlösningar till framförallt svenska företag i Skandinavien och Östersjöområdet. Arrowhead är indelat i tre verksamhetsområden: Access & Carrier - bredbandstjänster, Technology & Solutions - konsulttjänster samt Customer Service - kundsupporttjänster. Genom tre verksamhetsområden kan Arrowhead erbjuda sina kunder helhetslösningar av bredbandsrelaterade tjänster såsom bredbandsuppkoppling, drift och övervakning, säkerhetslösningar, systemutveckling och kundsupport. Access & Carrier Affärsområdet Access & Carrier befinner sig för närvarande i en uppbyggnadsfas med en kraftig expansion vilken bedöms fortgå under de närmaste åren. Affärsområdet har under året genomgått stora förändringar med bland annat förvärvet av Figuration AB och förvärv av fibernyttjanderättigheter från Vattenfall. Under hösten 2000 har stora ansträngningar lagts ner på att utveckla och implementera en ny organisation samt att utveckla de interna processerna. Verksamhetsområdet hade i december 2000 cirka 500 företagskunder med bredbandsuppkoppling och sysselsatte 100 medarbetare med huvudsaklig placering i Stockholm, Malmö och Sundsvall. Omsättningen uppgick till 19,5 miljoner kronor och årets resultat till -79,5 miljoner kronor för räkenskapsåret 2000. Investeringarna uppgick under 2000 till 90,6 miljoner kronor. En viktig del av uppbyggnaden av Access & Carrier är förvärvet av fibernyttjanderättigheter från Vattenfall. Detta tillför ett fibernätverk om cirka 200 000 fiberkilometer uppbyggt på en ledningssträcka om cirka 6 200 kilometer, som skall levereras under en treårsperiod. Under år 2000 förvärvades även ett fibernät från Pangea Ltd. om cirka 16 000 fiberkilometer uppbyggt på en ledningssträcka om cirka 2000 kilometer som sammanbinder Stockholm, Malmö, Köpenhamn, Oslo och Göteborg. Fibernätet från Pangea är sedan första kvartalet 2001 driftsatt i sin helhet. De planerade utbyggnaderna av fibernät har under hösten försenats. Nätet från Pangea blev cirka tre månader försenat. Utbyggnaden av Vattenfallsnätet är cirka sex månader försenat. De försenade leveranserna av fiber har fått konsekvenser på försäljningsarbetet och kostnaderna för att leverera kapacitet till existerande kunder. Detta har påverkat Access & Carriers resultat negativt under andra halvåret 2000. Technology & Solutions Verksamhetsområdet finns representerat i Östersund, Sundsvall, Stockholm, Norrköping, Linköping och Malmö och personalstyrkan uppgick per den 31 december 2000 till cirka 100 medarbetare. Omsättningen för räkenskapsåret 2000 uppgick till 66,4 miljoner kronor och årets resultat till -14,2 miljoner kronor. Investeringar om 3 miljoner kronor gjordes under räkenskapsåret. Technology & Solutions erbjuder uppdragsbaserad applikationsutveckling och skräddarsydda lösningar. Verksamheten är uppdelad i två tjänsteområden: konsultverksamhet och produktförsäljning/support. Konsultverksamheten är dominerande. Customer Service Vid årets slut hade verksamhetsområdet knappt 100 medarbetare med placering i Östersund. Omsättningen för räkenskapsåret 2000 var 37,6 miljoner kronor och årets resultat -5,3 miljoner kronor. 1,7 miljoner kronor investerades under 2000. Customer Service är indelat i tre tjänsteområden; kundservice, support och telemarketing. Kundservice är den dominerande tjänsten. Tjänster inom supportområdet är till exempel teknisk support för företagssystem, mail- och webklienter samt felsökning. Customer Service ger även användarsupport på PC och Mac åt ISP-företagens kunder samt övervakar nätverk och tar emot felanmälningar. Telemarketing är en relativt ny och hittills ganska liten verksamhet. En stor del av Access & Carriers försäljning av bredbandstjänster och anslutningar kommer att säljas via telemarketing. Koncernen Arrowheadkoncernens nettoomsättning för år 2000 uppgick till 124,8 miljoner kronor och årets resultat till -636,9 miljoner kronor. Resultatet inkluderar nedskrivningar om 500 miljoner kronor avseende nyttjanderätt till optisk fiber samt goodwill. Nedskrivningarna har skett mot bakgrund av Bolagets affärsplaner och marknadens förändrade värdering av företag inom IT och telekommunikationssektorerna. Koncernens kassaflöde efter investeringsverksamheten uppgick till -219,5 miljoner kronor. Arrowhead har under andra halvåret 2000 och början av 2001 sökt externa finansiärer vilket dock har misslyckats. Vattenfall har istället finansierat verksamheten genom ett kortfristigt lån om 180 miljoner kronor. Koncernens likvida medel bedöms vara förbrukade omkring halvårsskiftet 2001. Framtidsutsikter för 2001 Arrowhead står inför stora investeringar de närmaste åren. Under 2001- 2002 räknar Bolaget med ett kapitalbehov om 450-500 miljoner kronor, vilket främst kommer att användas för investeringar i fibernät, aktiv utrustning för fibernätverken, utbyggnad av accessinfrastrukturen, samt utbyggnad av datahallar på strategiskt valda platser utefter stamnätet. Bolaget räknar med att även för 2001 göra en förlust i storleksordningen 200 miljoner kronor. Nettoomsättningen beräknas att under 2001öka med cirka 65 miljoner kronor jämfört med 2000 då nettoomsättningen var 124,8 miljoner kronor. Omsättningsökningen beräknas i huvudsak komma från ökad försäljning av access-, carrier- och datahallstjänster. Nettoomsättning och årets resultat per verksamhetsområde, miljoner kronor 2001 1999 2000 Prognos OMSÄTTNING Arrowhead AB 0,8 1,3 - Customer Service 30,9 37,6 30 Technology & 75,1 66,4 70 Solutions Access & Carrier 2,1 19,5 90 Totalt 108,9 124,8 190 ÅRETS RESULTAT Arrowhead AB -14,6 -537,91 -70 Customer Service 2,5 -5,3 0 Technology & -5,5 -14,2 0 Solutions Access & Carrier -2,8 -79,5 -130 Totalt -20,4 -636,9 -200 1 Inklusive nedskrivningar om 500 miljoner kronor Access & Carrier Intäkterna inom affärsområdet Access & Carrier uppgick 2000 till 19,5 miljoner kronor och förväntas under 2001 växa till cirka 90 miljoner kronor. Stor osäkerhet råder dock kring intäktstillväxten då marknaden under 2000 uppvisade förseningar jämfört med de tidigare prognoserna. Affärsområdet genererade ett negativt resultat under 2000 vilket även väntas under 2001. Under året planeras investeringar motsvarande 300 miljoner kronor, där cirka 195 miljoner kronor utgörs av förvärv av fibernät och aktiv utrustning för stamnätet, 50 miljoner för utbyggnad av accessnät, 30 miljoner investeringar i datahallar, 17 miljoner till investeringar i kundutrustning och 8 miljoner kronor i övrig utrustning. Vattenfallsnätet och Pangeanätet levereras som kompletta svartfibernät, inklusive teknikbodar. För att skapa ett aktivt IP-nät för datatrafik sätter Arrowhead ljus i nätet, genom att investera i och installera optisk utrustning, förstärkare, switchar samt våglängdsmultiplexorer (där så erfordras). Pangearingen som sammanbinder Stockholm, Malmö, Köpenhamn, Oslo och Göteborg är driftsatt och kommer under året att stå för en betydande del av intäkterna inom affärsområdet. Vattenfalls fiberutbyggnad planeras att till mer än hälften färdigställas under 2001. Vidare kommer utbyggnaden och förvärv av datahallar att fortsätta för att kunna erbjuda kunderna tjänster som förväntas efterfrågas i takt med fibernätets utbyggnad. Technology & Solutions Affärsområde Technology & Solutions omsatte räkenskapsåret 2000 66,4 miljoner kronor. Under året förlorades en stor kund och den enskilt största kunden Sensel förväntas kraftigt minska sin efterfrågan. Vidare har ASP-satsningen uppvisat längre säljcykler än väntat. Affärsområdet väntas under 2001 uppvisa en försäljning om cirka 70 miljoner kronor. Dock förväntas affärsområdet vända den negativa resultat trenden med förluster 1999 och 2000 till ett nollresultat för år 2001. Det råder viss obalans mellan olika orter och tjänstområden med överefterfrågan på vissa håll och låg efterfrågan på andra. Denna obalans kommer att kräva fortsatt omstrukturering av affärsområdet under 2001. Investeringar motsvarande cirka 1 miljon kronor planeras. Customer Service Customer Service ändrade under 2000 sin inriktning från att till 90 procent arbeta mot en stor kund, vilken i allt lägre omfattning utnyttjar affärsområdets tjänster, till att bli ett contact center med inriktning på teknisk support mot externa och interna kunder. Omsättningen under 2000 uppgick till 37,6 miljoner kronor och förväntas minska till cirka 30 miljoner kronor under 2001 till följd av fortsatt rationaliseringsarbete. Resultatet beräknas under 2001 bli 0 jämfört med förlust för år 2000. Inga väsentliga investeringar planeras. Koncernen Koncernens nettoomsättning 2001 förväntas uppgå till cirka 190 miljoner kronor med ett resultat efter skatt om cirka -200 miljoner kronor. I resultatet ingår icke kassaflödespåverkande poster, främst i form av avskrivningar, om cirka 75 miljoner kronor. Finansnettot förväntas bli svagt positivt medan viss rörelsekapitaluppbyggnad kan förutses. Investeringarna under 2001 beräknas uppgå till cirka 310 miljoner kronor, varav cirka 9 miljoner kronor i moderbolaget, varför ett negativt kassaflöde efter investeringsverksamheten i koncernen om cirka 435 miljoner kronor förväntas. För mer information kontakta: Sune Lundin, VD, Arrowhead AB, 020 - 110 20 30 Magnus Andersson, Finansdirektör, Arrowhead AB, 020 - 110 20 30 Maria Öhgren, Informationschef, Arrowhead AB, 070 - 585 32 18. www.arrowhead.se Om Arrowhead Arrowhead är en av Sveriges största nya operatörer av bredbandsnät. Vår affärsinriktning är att med hög kvalitet leverera bredbandslösningar och avancerade konsulttjänster till företag i Norden och länderna runt Östersjön. Arrowhead kopplar upp företag med bredband hela vägen från Internet, via stamnät, regionalnät, stadsnät; till access fram till arbetsplatsen. Vi har utvecklat en gedigen kompetens inom systemintegration och kundservice, som säkerställer att varje investering blir affärsmässig för uppdragsgivaren. Vi har varit verksamma sedan 1986 och har ca 400 medarbetare från Luleå till Köpenhamn. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00420/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00420/bit0002.pdf