• Artexis Nordic/

Vinnare och förlorare i regeringens förslag för att frigöra outnyttjade bostadsrätter diskuteras vid invigningen av BostadsrättsMässan i Göteborg

Report this content

Förslag till nya regler för andrahandsuthyrning av bostadsrätter har presenterats av regeringen. Enligt planen är ikraftträdandet tänkt till 1 januari 2013. Vill oppositionen med kritiska synpunkter stoppa förslaget? Syftet med att skapa fler bostadstillfällen är angeläget och nu är frågan hur kritiken tas emot och hur regeringens förslag och tidplan påverkas. BostadsrättsMässans medarrangörer – branschföreträdare för bostadsrätten bjuder på synpunkter och diskussion vid mässinvigningen torsdag 20 september kl 12.30.

Det behövs snabbt fler bostadstillfällen! Utbudet av lägenheter som är obebodda eller disponeras i liten utsträckning är svåröverskådligt, men regeringen har tagit fram förslag till åtgärder med målsättningen att bidra till att synliggöra denna del av marknaden. Åtgärderna är tänkta att stimulera till ett bättre nyttjande av det befintliga bostadsbeståndet. Kritiska synpunkter har framförts kring förslaget från olika håll.

Förslaget innebär lätt intressekonflikter mellan bostadsrättshavare och bostadsrättsförening. Att bostadsrättshavaren ges möjlighet till andrahandsuthyrning utan att ange skäl och utan godkännande från styrelsen kan ses besvärande för bostadsrättsföreningen, som i juridiska mått äger bostaden. Att andrahandshyran tillåts täcka bostadsrättshavarens alla kostnader för lägenheten inkluderande rimlig avkastningsränta på bundet kapital kan leda till ”osmakliga ” hyresnivåer för bostadssökande.

Vid invigningen av årets BostadsrättsMässa i Göteborg diskuteras regeringens förslag med Niklas Knight, Vd och koncernchef för SBC, Åsa Martinsson, affärsområdeschef Förvaltning för Riksbyggen Göteborg och Lars-Göran Andersson, Vd för HSB Göteborg.

BostadsrättsMässan pågår på Svenska Mässan i Göteborg 20-22 september. Med 130 utställare, ett 25-tal seminarier och med Sveriges bostadsrättsexperter på plats är mässan en given mötesplats för alla bostadsrättsintresserade och i år större än någonsin. BostadsrättsMässan arrangeras av Artexis tillsammans med HSB Göteborg, SBC Sveriges BostadsrättsCentrum och Riksbyggen.

Läs hela mässprogrammet på www.bostadsrattsmassan.se

För mer information kontakta:
Cecilia Eckervig, projektledare, Artexis, cecilia.eckervig@artexis.se, 08-506 650 07
Chris Hammar, programansvarig, BostadsrättsMässan, chris.hammar@comhem.se, 073-988 72 93
Marika Metsola Renström, pressansvarig, Artexis, marika.renstrom@artexis.se, 08‐506 650 35

Om Artexis

Artexis Nordic ingår i ett av Europas största mässbolag Artexis Group och arrangerar ett 20-tal egna mässor årligen i två av Sveriges ledande mötesplatser - Kistamässan och Malmömässan
. Kistamässan, placerad i hjärtat av företagsexpansiva Kista Science City i Stockholm, har sedan starten 2008 etablerat sig som en modern mötesplats för mässor och externa evenemang med en anläggning om totalt 15 000 kvadratmeter. Nya Malmömässan i Hyllie i närheten av Malmö Arena, har en anläggning om 20 000 kvadratmeter och är i första hand avsedd för mässor och kongresser, men lämpar sig även för arrangemang som kräver större inomhusytor. Läs mer på www.artexis.se.

Taggar: