Artificial Solutions initierar strategisk översyn

Report this content

Styrelsen för Artificial Solutions International AB (publ) (“Artificial Solutions” eller “Bolaget”) inleder en översyn av strategiska alternativ för att maximera aktieägarnas värde, till följd av den snabba utvecklingen på den marknad där Bolaget verkar.

Artificial Solutions är en världsledande aktör inom AI. Artificial Solutions går i spetsen för AI-drivna samtal med Teneo®, en nyskapande plattform som transformerar kundtjänst. Teneo ger företag möjlighet att använda skräddarsydda virtuella assistenter och smidiga interaktioner baserade på avancerad NLU, ML, GPT och TLML. Med instegslösningen OpenQuestion kan fördelarna med AI och Large Language Models upplevas på bara 60 dagar.

Teneo erbjuder molnbaserad design, säkerhet och pålitlighet. Med en mångsidig portfölj och betydande samarbeten skapar Teneo affärsvärde och kundnöjdhet. Dess skalbara, säkra och transparenta SaaS-lösning med integrationer av LLM:er säkerställer tillgänglighet och hög säkerhet. Teneo erbjuder en konkurrensfördel inom AI-landskapet med fokus på samarbete och enastående användarupplevelser.

Bolaget har en stark marknadsposition som klar ledare i sin nisch, med en Cloud-baserad plattform, Teneo, byggd på patenterad teknik och har under 2022 och 2023 uppvisat en mycket stark omsättningstillväxt av återkommande mjukvaruintäkter (+50% kvartal 3 2023 vs. kvartal 3 2022) - i en marknad som av ledande industrianalysföretag bedöms växa med 48% per år till och med 2031. Mot bakgrund av detta har Artificial Solutions styrelse beslutat att inleda en process för att utvärdera strategiska alternativ för Bolaget. Som ett led i denna process kommer styrelsen att beakta samtliga potentiella alternativ som kan leverera värde för Bolagets aktieägare. Sådana alternativ kan inkludera en försäljning av Bolaget (hela eller delar därav), andra strategiska transaktioner eller att Bolaget fortsätter att verka som idag med dess aktie handlad på Nasdaq First North Growth Market.

Styrelsen har anlitat Pareto Securities AS som finansiell rådgivare för att assistera Bolaget i samband med översynen av strategiska alternativ. Advokatfirman Schjodt är legal rådgivare i samband med översynen.

Styrelsen har inte fastställt en tidplan för slutförandet av översynen. Inga garantier kan lämnas i förhållande till resultatet eller utfallet av Artificial Solutions översyn av strategiska alternativ. Med förbehåll för vad som gäller för Bolagets löpande informationsgivning i enlighet med gällande lagar och regler åtar sig inte Bolaget att göra några ytterligare offentliggöranden avseende utforskandet av strategiska alternativ förutom och förrän slutgiltiga beslut har fattats av Bolagets styrelse.

Åsa Hedin, styrelseordförande, Artificial Solutions, asa.hedin@ashpartners.com.

Denna information är sådan som Artificial Solutions International AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-10-26 07:15 CET.

För mer information vänligen kontakta:
Pareto Securities AS, ASAI@paretosec.com, +47 22 87 87 00

Artificial Solutions® (SSME: ASAI) är en ledande aktör inom AI. Vår plattform, Teneo ®, används av miljontals människor i hundratals SaaS-implementationer i både den privata och offentliga sektorn över hela världen. Vår lösning OpenQuestion® baserad på Teneo, optimerar samtalshanteringen för Kundtjänsten och ger bättre service till kunderna och reducerar kostnaderna för hanteringen.

Teneo® hanterar 86 språk och dialekter och som är fullt integrerad med callcenter- och kontaktcentersystem. Teneo.ai, Teneo och OpenQuestion är registrerade varumärken som tillhör Artificial Solutions.

Artificial Solutions International är noterat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm med kortnamnet ASAI. Redeye är bolagets Certified Adviser certificateadviser@redeye.se, 08 - 121 576 90.

Besök www.investors.artificial-solutions.com för mer information.