Kommuniké från årsstämma i Artificial Solutions International AB

Artificial Solutions International AB ("Artificial Solutions" eller "Bolaget") har i dag, den 26 juni 2024, hållit årsstämma varvid aktieägarna fattade följande beslut. Kallelsen till årsstämman och fullständiga förslag till beslut finns tillgängliga på Bolagets webbplats, www.investors.artificial-solutions.com

Fastställande av resultat- och balansräkningen

Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.

Resultatdisposition

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2023 och att resultatet ska balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Styrelsens ledamöter och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Val av styrelse och revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av fem ledamöter utan styrelsesuppleanter. Det beslutades vidare att antalet revisorer ska uppgå till en.

Årsstämman beslutade att ett sammanlagt styrelsearvode ska utgå med totalt 1 500 000 kronor, varav 500 000 kronor till ordföranden och 250 000 kronor till var och en av de övriga stämmovalda ledamöterna. I arvodet ingår ej ersättning för utskottsarbete. Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till ledamöter i revisionsutskottet ska utgå med 100 000 kronor till revisionsutskottets ordförande och med 50 000 kronor till envar av revisionsutskottets övriga ledamöter.

Beslutades, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Årsstämman beslutade att omvälja Johan Gustavsson, Mathias Björkholm och Lars Roth samt att nyvälja Sara Kullgren och Inna Kaushan som styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Johan Gustavsson valdes, i enlighet med valberedningens förslag, som styrelseordförande.

Grant Thornton Sweden AB omvaldes till revisor. Grant Thornton Sweden AB har meddelat att den auktoriserade revisorn Carl-Johan Regell kommer att vara huvudansvarig revisor.

Beskrivning av den föreslagna nya styrelseledamoten Inna Kaushan

Födelseår: 1983

Pågående uppdrag: Styrelseledamot i Causility Group och Ultinous, där hon även är ansvarig för företagsutveckling och Partner på Stockhorn Capital

Tidigare uppdrag och erfarenhet: Inna var delägare och drev under många år Solna som arbetade för att enklare och smartare fakturering för företag. Inna har även arbetat inom M&A och Corporate Finance på Erste Group, KPMG pch ARTA Investment Partners. Inna var även tidigare senior ekonom på National Bank of Ukraine där hon var verksam i över fem år.

Utbildning: PhD inom ekonomi från The National Academy of Sciences och en master inom internationella ekonomiska relationer från Taras Shevchenko National University.

Innehav i Bolaget: 0 aktier.

Inna är oberoende i förhållande till Bolaget och dess ledning, men beroende i förhållande till större ägare.

Beslut om införande av Teckningsoptionsprogram 2024/2027

Årsstämman beslutade att införa Teckningsoptionsprogram 2024/2027 genom riktad emission av teckningsoptioner till Bolaget och godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner till nyckelpersoner i Bolaget eller dess dotterbolag. Årsstämman beslutade att inte godkänna Paul St. Johns deltagande i Teckningsoptionsprogram 2024/2027. Det fullständiga förslaget till Teckningsoptionsprogram 2024/2027 återfinns i kallelsen till årsstämman 2024 som offentliggjordes den 24 maj 2024.

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att inom ramen för bolagsordningens vid var tid gällande gränser, intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om ökning av Bolagets aktiekapital genom nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Det totala antalet aktier som omfattas av sådana emissioner får motsvara sammanlagt högst 20 procent av aktierna i Bolaget, baserat på det sammanlagda antalet aktier i Bolaget vid tidpunkten då styrelsen först utnyttjar bemyndigandet.

Ändring av bolagsordningen (byte av företagsnamn)

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra Bolagets bolagsordning genom att i första hand byta företagsnamn till Teneo AI AB, i andra hand till Artificial Solutions Teneo AB och i tredje hand till AI Teneo AB. Beslutet om att ändra Bolagets företagsnamn är villkorat av att Bolagsverket godkänner något av de föreslagna företagsnamnen. För det fall Bolagsverket inte godkänner något av de föreslagna företagsnamnen kommer Bolaget fortsatt heta Artificial Solutions International AB.

För mer information vänligen kontakta:

Per Ottosson, CEO, Artificial Solutions

Email: per.ottosson@artificial-solutions.com

Om Artificial Solutions

Artificial Solutions® (SSME: ASAI) är en ledande aktör inom AI. Vår plattform, Teneo ®, används av miljontals människor i hundratals SaaS-implementationer i både den privata och offentliga sektorn över hela världen. Vår lösning OpenQuestion® baserad på Teneo, optimerar samtalshanteringen för Kundtjänsten och ger bättre service till kunderna och reducerar kostnaderna för hanteringen.

Teneo® hanterar 86 språk och dialekter och som är fullt integrerad med callcenter- och kontaktcentersystem. Teneo.ai, Teneo och OpenQuestion är registrerade varumärken som tillhör Artificial Solutions.

Artificial Solutions International är noterat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm med kortnamnet ASAI. Redeye är bolagets Certified Adviser.

Besök www.investors.artificial-solutions.com för mer information.