Kommuniké från extra bolagsstämma i Artificial Solutions International AB

Report this content

Artificial Solutions International AB ("Bolaget") har idag, den 15 januari 2024, hållit en extra bolagsstämma. Bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut om företrädesemission av aktier och övriga därmed sammanhängande förslag. Kallelsen till den extra bolagsstämman och fullständiga förslag till beslut finns tillgängliga på Bolagets webbplats, www.investors.artificial-solutions.com.

Företrädesemission och därmed sammanhängande beslut

Extra bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut den 13 december 2023 om nyemission av högst 170 715 150 aktier med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare till en teckningskurs om 0,15 kronor per aktie med den 17 januari 2024 som avstämningsdag, varigenom Bolagets aktiekapital ökas med högst 833 333,333333 kronor.

Extra bolagsstämman beslutade vidare i enlighet med styrelsens förslag om:

• ändring av aktiekapitalsgränserna i Bolagets bolagsordning;
  • minskning av aktiekapitalet om i syfte att minska aktiernas kvotvärde för att möjliggöra den beslutade företrädesemissionen av aktier;
  • ändring av gränserna för antal aktier i Bolagets bolagsordning för att möjliggöra den beslutade företrädesemissionen av aktier; och
  • en fondemission för att möjliggöra registrering av bolagsstämmans beslut om minskning av aktiekapitalet och företrädesemissionen av aktier vid Bolagsverket.

Bolagsordningens nya gränser för aktiekapital och antal aktier

I enlighet med beslut fattade på extra bolagsstämman ska Bolagets aktiekapital vara lägst 119 000 000 kronor och högst 476 000 000 kronor och antal aktier i Bolaget ska vara lägst 150 000 000 och högst 600 000 000.

För mer information vänligen kontakta:
Per Ottosson, CEO, Artificial Solutions
Email: per.ottosson@artificial-solutions.com

Om Artificial Solutions International AB(publ)

Artificial Solutions® (SSME: ASAI) är en ledande aktör inom AI. Vår plattform, Teneo ®, www.teneo.ai, används av miljontals människor i hundratals SaaS-implementationer i både den privata och offentliga sektorn över hela världen. Vår lösning OpenQuestion® baserad på Teneo, optimerar samtalshanteringen för Kundtjänsten och ger bättre service till kunderna och reducerar kostnaderna för hanteringen.

Teneo® hanterar 86 språk och dialekter och som är fullt integrerad med callcenter- och kontaktcentersystem. Teneo.ai, Teneo och OpenQuestion är registrerade varumärken som tillhör Artificial Solutions.

Artificial Solutions International är noterat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm med kortnamnet ASAI. Redeye är bolagets Certified Adviser certificateadviser@redeye.se, 08 - 121 576 90.

Besök www.investors.artificial-solutions.com för mer information.