Emmaus Stockholm blir Artikel2

Emmaus Stockholm byter namn till Artikel2. Men organisationen, värderingarna och syftet förblir samma.
- Med det nya namnet vill vi spegla den utveckling vi gjort och den organisation vi är stolta över, säger Brian Kelly, generalsekreterare.

Förutsättningarna för att driva second hand- och programverksamhet har förändrats enormt sedan Emmaus Stockholm grundades för över 50 år sedan. Kraven på insamlingsorganisationer när det gäller transparens, spårbarhet och redovisning har blivit högre och förväntas skärpas ytterligare. Det är en utveckling som Emmaus Stockholm välkomnar. Namnbytet sker som en följd av att Emmaus Stockholm lämnade Riksföreningen Emmaus Sverige 2019.

- Transparens, spårbarhet, och ansvarsfull hantering av gåvor är en central och självklar del av verksamheten. Att det nu blir tydligare för våra kunder, givare och samarbetspartners, vilka vi är och vad de kan förvänta sig av oss ser vi som en förutsättning för organisationens utveckling, säger Brian Kelly, generalsekreterare.

Artikel2 fångar de värderingar organisationen står för. Namnet refererar till FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och särskilt till artikel 2 om alla människors lika rätt och värde. Förklaringen om de mänskliga rättigheterna har i år funnits i 75 år och är en grundläggande förutsättning för en rättvis och hållbar värld i fred. Det nya namnet lyfter även secondhand-verksamheten på ett lekfullt sätt i betydelsen att varor och artiklar ska användas mer än en gång.

- Vi är en av de första ideella second hand-organisationerna i världen att erhålla ISO-certifiering inom miljö, kvalitet och arbetsmiljö. Vi har 90-konto, kollektivavtal och vi är medlemmar i Giva Sverige som garanterar ett tryggt givande. Det är kvalitetsstämplar som vi är stolta över och som våra kunder, givare och partners ska kunna känna sig trygga med. Vi tar med oss det bästa av Emmaus Stockholm in i vår nya identitet som Artikel2, säger Brian Kelly.

I slutet av maj startar en övergångsperiod där organisationen kommunicerar det nya namnet och att ett namnbyte är på gång. Under hösten 2023 startar lanseringen av Artikel2. För alla insamlingslådor som står utplacerade på ett hundratal platser i Storstockholm kommer både det nya och det gamla namnet vara synligt parallellt under en period.