Emmaus Stockholm lämnar Riksföreningen Emmaus Sverige

Emmaus Stockholm har sedan 70-talet arbetat för hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och att fördela jordens resurser mer rättvist. Genom textil-, prylinsamling och utvecklingsprojekt strävar vi efter en mer hållbar och rättvis värld. Efter beslut av föreningens medlemmar på årsmötet den 19 juni lämnar Emmaus Stockholm Riksföreningen Emmaus Sverige.

Emmausrörelsen, som grundades i Frankrike, kom till Sverige i början av 60-talet. Då startades Emmausgrupper på flera ställen i landet. I dag finns ett tiotal grupper, varav en del ingår i riksföreningen Emmaus Sverige. Emmausrörelsen är en decentraliserad organisation där gruppernas inriktning och arbetssätt varierar.
- Sedan 60-talet har Emmausgrupperna i Sverige utvecklats åt olika håll med olika prioriteringar. Beslutet att lämna Riksföreningen har tagits av våra medlemmar av flera olika anledningar men främst för att vi på Emmaus Stockholm är inne i en intensiv utvecklingsfas och vill vara helt fristående för att göra tydligt för omgivningen vad vi står för, säger Frida Dunger Johnsson, verksamhetsledare, Emmaus Stockholm.

Emmaus Stockholm kommer, precis som tidigare, fortsätta vara en ideell organisation med fokus på fred, mänskliga rättigheter, hållbar utveckling och sträva efter en omställning till cirkulär ekonomi. Transparens och ansvarsfull hantering av gåvor är en central och självklar del av verksamheten.
- Det ligger ett gediget arbete bakom insamling av gåvor, både ur ett miljöperspektiv men också ur ett etiskt perspektiv. Vi är helt transparenta med hur gåvorna tas om hand och det kan vi lättare kommunicera till givare om vi står på egna ben, säger Frida Dunger Johnsson.

Emmaus Stockholm återanvänder och återvinner minst 90 procent av de textilier som samlas in. Överskottet från försäljningen går till utvecklingsprojekt, arbetet för att stärka mänskliga rättigheter, driva hållbar utveckling och en omställning till cirkulär ekonomi.
- Vi strävar ständigt efter att utvecklas och driver ett arbete vi är mycket stolta över. Att det nu blir tydligare för våra kunder och givare men också samarbetspartners, så som kommuner och myndigheter, vilka vi är och vad de kan förvänta sig av oss ser vi som en förutsättning för Emmaus Stockholms utveckling, säger Frida Dunger Johnsson.

För mer information, kontakta:
Frida Dunger Johnsson, verksamhetsledare
frida.dunger.johnsson@emmausstockholm.se