Emmaus Stockholm öppnar butik i Solna Centrum

I augusti slår Emmaus Stockholm upp portarna till en ny butik i Solna Centrum. Det är organisationens tredje butik. Målet är att kunna erbjuda klimatmedveten konsumtion till fler stockholmare.

-Vi har länge haft många insamlingslådor i Solna så det gläder oss att nu även kunna öppna en butik här. Nu kan Solna-borna inte bara skänka, utan även handla klimatmedvetet och bidra till den cirkulära ekonomin på fler sätt, säger Gabi Björsson ordförande Emmaus Stockholm.

Trenden med second hand och vintage har ökat markant under senaste åren. Intresset för hållbarhet och att återbruka textilier och prylar växer. Allt fler bli medvetna om att tillverkningen av textilier kräver stora mängder vatten, kemikalier och energi. Genom att öppna ytterligare en butik får stockholmarna fler sätt att bidra till en hållbar och rättvis värld.

-Det beräknas att varje sålt second hand-plagg sparar 79 procent av de utsläpp som annars hade krävts vid nyproduktion. Jag är övertygad om att allt fler kommer gå över till att handla second hand framöver, fortsätter Gabi Björsson.

Butiken i Solna Centrum öppnar onsdagen den 18 augusti. Besökare kan förvänta sig att fynda bland både herr, dam och barn-kläder samt prylar och husgeråd.

Emmaus Stockholm är en ideell organisation som genom insamling och second hand-försäljning bedriver opinions- och informationsarbete för fred, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling. Organisationen samlar in cirka 700 ton kläder och 40 ton prylar varje år. Genom att tillvarata och återanvända vårt samhälles överflöd skapas resurser för utvecklingsprojekt.