Emmaus Stockholm skänker dagskassa till stöd för Ukraina

Report this content

Lördag den 5 mars skänker Emmaus Stockholms butik vid Slussen hela dagskassan till förmån för Ukraina. Varenda krona som kommer in kommer skänkas vidare till Röda korsets viktiga arbete för att rädda liv och stödja människor i den eskalerande konflikten i Ukraina.

Det har gått fem dagar sedan Rysslands invasion av Ukraina. Stödet till det ukrainska folket har varit enormt och människors engagemang förenar över gränserna. Emmaus Stockholms butik vid Slussen skänker hela kommande lördags dagskassa till Röda korsets arbete för humanitär hjälp i Ukraina.

- Det är med bestörtning vi följer den eskalerande konflikten i Ukraina. Rysslands invasion är ett grovt brott mot folkrätten och mot de mest grundläggande mänskliga rättigheterna. Vi står i solidaritet med folket i Ukraina och ser det som vår plikt att bidra, säger Gabi Björsson, ordförande Emmaus Stockholm.

Röda korset har funnits på plats i Ukraina i många år och stödet skalades upp när konflikten i östra Ukraina började för åtta år sedan. Nu skalas arbetet upp ytterligare för att möta de enorma behoven som ökar i kriget, både i Ukraina, men även i grannländerna dit många väntas fly.

- Vi hoppas att vi med vårt bidrag kan inspirera andra organisationer och företag att göra detsamma. Mitt i allt det mörka är det fint att se hur människor går samman och stöttar på de sätt de kan, fortsätter Gabi Björsson.

När du handlar i Emmaus Stockholms butik i Slussen på lördag kan du göra det med vetskapen att pengarna går till Röda Korsets insatser för folket i Ukraina. Samtidigt som ditt köp bidrar till insamlingen så gör du även en klimatbesparing genom att välja second hand framför nyproducerat.

Du hittar Emmaus Stockholms second hand-butik på Peter Myndes backe 8, vid Slussen. På lördag är butiken öppen 11.00-18.00. Varmt välkomna!

Taggar: