Emmaus Stockholm vinner upphandling med Stockholm Vatten och Avfall

Emmaus Stockholm har vunnit en offentlig upphandling med Stockholm Vatten och Avfall (SVOA). Organisationen tar över textil- och prylinsamling i delar av Stockholm från och med den 1 november 2021.

-Vi är väldigt glada över att ha vunnit upphandlingen och därmed fått förtroende av Stockholm Vatten och Avfall. Konkurrensen är tuff och kräver målmedvetet arbete av oss, men vårt arbete för spårbarhet, transparens och effektivitet har gett goda resultat och vi står oss i jämförelse med andra större aktörer. Det är en kvalitetsstämpel som vi är mycket glada för, säger Brian Kelly, verksamhetschef Second Hand på Emmaus Stockholm.

Upphandlingen utlystes i juli och det var sex organisationer som lämnade anbud. Emmaus Stockholm fick högst antal poäng av de sökande. Uppdraget gäller insamling och omhändertagande av textilier och prylar i Sätra, Vantör, Östberga, Roslagstulls Återbruk, Återbruket i Skärholmen och Pop up-återbruk från och med den 1 november och två år framåt.

-Vi ser textilier och prylar som en värdefull resurs. När du skänker en gåva till oss förlänger vi varans livscykel. På så sätt minskar avfallsmängderna. Vi arbetar ständigt på att förenkla givandet för medborgarna, det ska vara lätt att göra rätt, säger Gabi Björsson, ordförande Emmaus Stockholm.

Stockholm Vatten och Avfall (SVOA) är Sveriges största vatten- och avfallsbolag. De äger sju återvinningscentraler i Stockholm och har som mål att mängden textilavfall som förebyggs, återanvänds och materialåtervinns ska öka.

Textilindustrin är en av de mest förorenande branscherna i världen. I tillverkningen av textilier går det åt stora mängder vatten, kemikalier och energi. Emmaus Stockholm har arbetat med insamling av textilier och prylar i över 50 år. Organisationen arbetar för att så stor andel av de insamlade materialet som möjligt ska återbrukas lokalt då det är det mest miljövänliga sättet.