Fartyg med konfliktmineraler från Västsahara stoppas

Ett fartyg lastat med fosfat från ockuperade Västsahara har stoppats vid en hamn i Sydafrika. Det sker några månader efter att EU-domstolen fastslagit att Västsahara och Marocko är separata territorier och att det västsahariska folkets godkännande behövs för utvinning och export av naturresurser från Västsahara.

Fartyget NM Cherry Blossom ligger just nu ett par kilometer utanför Port Elizabeth i Sydafrika och tillåts inte åka vidare med sin last på uppskattningsvis 54 000 ton fosfat, som är värt över 5 miljoner US-dollar. Fartyget som var på väg till Nya Zeeland stoppades till följd av en juridisk process som initierades av Polisario, västsahariernas legitima representant enligt FN.

"This is a non-renewable resource, one which needs to stay in the ground until the Saharawi people are given what is the basic commitment of the international community to choose their future.”, skriver Emhamed Khadad från Polisarios ledning i ett pressmeddelande.

Marocko, som ockuperat Västsahara sedan 1975, exploaterar och exporterar stora mängder fosfat från ockuperat område i strid med folkrätten. Mineralen som används till konstgödsel säljs av statligt ägda marockanska företag till omvärlden.

– Nu ser vi äntligen att en last med konfliktmineraler från ockuperat område beslagtas. Det här sker nu i Sydafrika och vi bör kunna förvänta oss att även europeiska länder ska följa internationell rätt, säger Julia Finér, talesperson Emmaus Stockholm.

Stark kritik riktades mot EU då fartyget Key Bay, lastat med fiskolja från ockuperade Västsahara, i januari gick i land i Frankrike och lastade av utan att stoppas, i strid med EU-lag. EU-domstolen slog i sin dom den 21 december 2016 fast att Västsahara inte får ingå i EU:s handelsavtal med Marocko.

Läs mer om fartyget i Reuters och WSRW:s rapportering.

För mer information kontakta:

Anna Hakami, informationsansvarig.
anna.hakami@emmausstockholm.se

Västsahara är Afrikas sista koloni. Marocko har ockuperat Västsahara sedan 1975 i strid med beslut från FN och Internationella domstolen i Haag. Inget land i världen erkänner Marockos rätt till Västsahara men Marocko utnyttjar Västsaharas naturresurser, utan att göra det i samråd med västsaharierna, vilket bryter mot folkrätten. Västsaharier som lever under Marockos ockupation utsätts ständigt för brott mot mänskliga rättigheter.165000 flyktingar från Västsahara bor i flyktingläger i Saharaöknen i Algeriet och är helt beroende av bistånd. FN har sedan 1991 uppdraget att genomföra en folkomröstning där västsaharierna ska få rösta om sin framtid, men den folkomröstningen har ännu inte ägt rum.