Kabinettssekreterare Annika Söder till Västsaharaseminarium i Almedalen

Flera företag är just nu på jakt efter Västsaharas olja. Kontrakt skrivs utan västsahariernas godkännande, tvärtemot FN:s bestämmelser. Vår namnkunniga panel kommer reda ut hur regeringen och företag kan agera ansvarsfullt i Västsahara.

Paneldebatt: Naturresursernas förbannelse – Sveriges ansvar i Västsahara

När: Onsdag 1/7, klockan 9-10.

Var: Kinbergs plats 8.

Medverkande: Annika Söder, Kabinettssekreterare, UD. Carina Lundberg Markow, Chef ansvarsfullt ägande, Folksam. John Howchin, Generalsekreterare, AP-fondernas Etikråd. Marie Baumgarts, Hållbarhetschef, Tele 2. Erik Hagen, Western Sahara Resource Watch.

Arrangörer: Emmaus Stockholm, Olof Palmes Internationella Center, Afrikagrupperna.

- Eftersom Västsahara är ockuperat av Marocko skriver företagen som är på jakt efter olja kontrakt med det marockanska oljebolaget ONHYM. FN:s bestämmelser är tydliga, inga naturresurser får utvinnas på icke-självstyrande områden om inte ursprungsbefolkningen samtycker. Västsaharierna säger nej, ändå fortsätter företag leta efter olja.Vi vill veta hur den regeringen och svenska företag kommer agera i Västsaharafrågan, säger Julia Finér, ordförande på Emmaus Stockholm.

För mer information kontakta:

Anna Nilsson, informationsansvarig.

Mail: anna.nilsson@emmausstockholm.se