Naturresurser och mänskliga rättigheter på agendan

Report this content

Västsahariska människorättsförsvararna Jalihenna Mohamed och Khalida Gaoudi besöker Stockholm. Jalihenna arbetar mot utländska företags inblandning i utvinningen av västsahariska naturresurser och Khalida engagerar sig för att stoppa brott mot mänskliga rättigheter i det delvis ockuperade Västsahara.

Måndag den 11 juni anländer de båda människorättsaktivisterna till Stockholm. Syftet med besöket är att sprida kunskap om den pågående ockupationen av Västsahara och att informera om de naturresurser som systematiskt stjäls från landet. Även svenska företag har intressen i Västsahara.

Det västsahariska folket har levt under Marockos ockupation i 42 år. Marocko plundrar Västsahara på naturresurser som fosfat, sand och fisk i strid med folkrätten. EU har flera handelsavtal med Marocko där Västsahara inkluderas utan att de får ta del av de ekonomiska vinsterna.

Jalihenna Mohamed, som kommer från de västsahariska flyktinglägren i södra Algeriet, har tidigare rest runt på en informationsturné och besöker nu Stockholm för att berätta om att Västsaharas naturresurser exploateras av Marocko och att bland annat svenska företag bidrar till detta. Jalihenna är internationell sekreterare för studentorganisationen UESARIO och koordinator för kampanjen ’The Sahrawi Campaign Against the Plunder’ (SCAP).

Khalida Gaoudi, som kommer från det av Marocko ockuperade området, kommer till Stockholm för att berätta om arbetet för mänskliga rättigheter som pågår i det ockuperade Västsahara. All aktivitet för självständighet är förbjuden och självständighetsaktivister har förtryckts brutalt sedan 1975. Khalida är medlem i den marockanska föreningen för mänskliga rättigheter, AMDH. Samt i kollektivet Sahrawi human rights defenders.

Jalihenna Mohamed och Khalida Gaoudi finns tillgängliga för media efter överenskommelse den 11-14 juni.

För mer information, kontakta:
Caroline Nord, kommunikationsansvarig
caroline.nord@emmausstockholm.se

Västsahara är Afrikas sista koloni. Marocko har ockuperat Västsahara sedan 1975 i strid med beslut från FN och Internationella domstolen i Haag. Inget land i världen erkänner Marockos rätt till Västsahara men Marocko utnyttjar Västsaharas naturresurser, utan att göra det i samråd med västsaharierna, vilket bryter mot folkrätten. Västsaharier som lever under Marockos ockupation utsätts ständigt för brott mot mänskliga rättigheter. 173 000 flyktingar från Västsahara bor i flyktingläger i Saharaöknen i Algeriet och är helt beroende av bistånd. FN har sedan 1991 uppdraget att genomföra en folkomröstning där västsaharierna ska få rösta om sin framtid, men den folkomröstningen har ännu inte ägt rum.