Västsahara i Almedalen: Handel före folkrätt?

Afrikas sista koloni, Västsahara, är samtalsämnet för en eftermiddag arrangerad av Emmaus Stockholm i Almedalen. Birgitta Ohlsson från Liberalerna är en av gästerna som deltar i seminariet "Hur förhindras svensk inblandning i ockupationen av Västsahara?". Därefter samlas politiska ungdomsförbund i ett samtal kring Sveriges framtida Västsaharapoltik.

Svenska företag verkar i ockuperade Västsahara och svenska pensionspengar investeras där. Vilka beslut behövs för att Sverige inte ekonomiskt ska bidra till fortsatt ockupation av Västsahara? På tisdagen i Almedalen diskuteras detta av utrikesutskottets Birgitta Ohlsson (L), Kenneth G Forslund (S) och Kerstin Lundgren (C), tillsammans med folkrättsprofessorn Pål Wrange och Erik Hagen från organisationen Western Sahara Resource Watch.

Svenska ungdomsförbund har länge drivit frågan om ett fritt Västsahara. I Almedalen möts sju ungdomsförbund för att diskutera hur Sverige kan bidra till en lösning. Det blir också utfrågning, vem vet mest?

Mer information:

"Hur förhindras svensk inblandning i ockupationen av Västsahara?"
Tisdag 4/7, kl. 14.00-15.00 på Skeppsbron 6, lokal Fenomenalen, 1tr.
Arrangörer: Emmaus Stockholm, Afrikagrupperna och Olof Palmes Internationella Center

"Vem vet mest? Ungdomsförbunden i samtal om Västsahara, Afrikas sista koloni"
Tisdag 4/7, kl. 16.00-16.45 på Skeppsbron 6, lokal Fenomenalen, 1tr.

Följ seminarierna live på Emmaus Stockholms facebooksida

Vid frågor kontakta:

Julia Finér, talesperson.
julia.finer@emmausstockholm.se

Anna Hakami, informationsansvarig.
anna.hakami@emmausstockholm.se

Västsahara är Afrikas sista koloni. Marocko har ockuperat Västsahara sedan 1975 i strid med beslut från FN och Internationella domstolen i Haag. Inget land i världen erkänner Marockos rätt till Västsahara men Marocko utnyttjar Västsaharas naturresurser, utan att göra det i samråd med västsaharierna, vilket bryter mot folkrätten. Västsaharier som lever under Marockos ockupation utsätts ständigt för brott mot mänskliga rättigheter.165000 flyktingar från Västsahara bor i flyktingläger i Saharaöknen i Algeriet och är helt beroende av bistånd. FN har sedan 1991 uppdraget att genomföra en folkomröstning där västsaharierna ska få rösta om sin framtid, men den folkomröstningen har ännu inte ägt rum.