Artimplant AB löser ut royaltyrättigheter för Artelon®

Västra Frölunda, 26 september, 2007
Biomaterialföretaget Artimplant löser ut royaltyrättigheter för biomaterialet Artelon®. Detta förbättrar Artimplants marginal på licensintäkter från produktförsäljning med fem procentenheter från och med 1 januari 2007.

Artimplant AB löser ut royaltyrättigheter för det grundpatent som utgör basen till biomaterialplattformen Artelon®. Polyrand AB, som har rättigheterna, erhåller 2 750 000 kronor för att lösa det avtal som innehåller dessa rättigheter. Detta förbättrar Artimplants marginal på licensintäkter från produktförsäljning med fem procentenheter från och med den 1 januari 2007. Idag får Artimplant licensintäkter från produktförsäljning från Small Bone Innovations, Inc. avseende Artelon® Spacer och Biomet Sports Medicine avseende SportMesh™ Soft Tissue Reinforcement. Ersättningen kommer att belasta Artimplants kassa och bokföras som patentinvestering under fjärde kvartalet 2007.

Polyrand AB grundades av framlidne Per Flodin, upphovsmannen till det grundpatent som utgör basen till Artelon®. Per Flodin var professor emeritus i polymerteknologi vid Chalmers Tekniska Högskola.