Artimplant flyttar fram bokslutskommunikén

Styrelsen har beslutat att flytta fram Artimplants bokslutskommuniké till den 27 februari 2013. Kommunikén var tidigare planerad till den 1 februari 2013.

Orsaken härtill är de pågående stämningarna i USA och den därmed sammanhängande försäkringssituationen. Som tidigare informerats är det Artimplants uppfattning att det finns ett fullgott ersättningsskydd för de kostnader som är hänförliga till stämningarna i USA. Inblandade parter, vilka utgörs av två försäkringsbolag och en försäkringsförmedlare, är dock oeniga hur kostnaderna skall fördelas dem emellan. Eftersom det är Artimplant som är avtalspart med samtliga parter ligger det på Artimplant att fortsatt driva denna fråga. Artimplant har under sommaren ingått ett avtal med försäkringsbolagen och försäkringsförmedlaren som innebär att dessa parter tills vidare förskottsvis ersätter Artimplant för de kostnader hänförliga till processerna som uppstår efter den 1 juni 2012 till dess ansvarsfördelningen slutligen kunnat klargöras.

Förhandlingar pågår mellan samtliga parter om att finna en uppgörelse. För det fall parterna inte inom kort har nått en uppgörelse i saken åligger det då Artimplant en skyldighet att påkalla skiljeförfarande i saken mot försäkringsbolagen och försäkringsförmedlaren. Ett eventuellt skiljeförfarande innebär givetvis en osäkerhet för alla inblandade parter.

Mot denna bakgrund har styrelsen bedömt att det råder en osäkerhet kring dels värderingen av vissa poster i bokslutet, dels bolagets finansiella ställning och har därför valt att avvakta offentliggörande av bokslutskommunikén till dess de pågående förhandlingarna mellan parterna avslutats.

Västra Frölunda den 31 januari, 2013

Kjell Thörnbring, verkställande direktör
E-post: kjell.thornbring@artimplant.com
Telefon: +46 703 119 025

Anders Cedronius, styrelsens ordförande
Telefon: +46 706 422 745

Ytterligare information finns på www.artimplant.com där det också går att prenumerera på framtida pressmeddelanden; www.artimplant.com/investors-media/subscribe-to-press-releases.html

Artimplant är ett biomaterialföretag fokuserat på problemlösningar inom ortopedisk kirurgi.
Vi bidrar till förbättrad hälsa genom att utveckla, tillverka och sälja nedbrytbara implantat som återskapar kroppsfunktioner och förbättrar livskvaliteten. Våra produkter, tillverkade av Bolagets egenutvecklade biomaterial Artelon®, fyller kliniska behov och säljs inom ett växande antal terapiområden. Artimplant tillverkar implantat för behandling av artros i händer och fötter, för axelskador och andra mjukvävnadsskador.Artimplant är noterat på NASDAQ OMX Stockholm i segmentet för små företag och i sektorn hälsovård.

Forward-looking statements
This press release contains forward-looking statements as defined in the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Readers are cautioned not to place undue reliance on these forward-looking statements. Actual results may differ materially from those indicated by these forward-looking statements as a result of risks and uncertainties impacting the Company's business including increased competition; the ability of the Company to expand its operations and to attract and retain qualified professionals; technological obsolescence; general economic conditions; and other risks detailed from time to time in the Company's filings.

Informationen är sådan som Artimplant ska offentliggöra enligt svensk lag om börs- och clearingverksamhet och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument och/eller börsavtal. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 januari 2013, kl 11:00 (svensk tid).

Taggar: