Artimplants VD avgår

Hans Rosén, Artimplants VD sedan knappt 5 år, har beslutat sig för att avsluta sin anställning i samband med att ny styrelse väljs vid Artimplants Årsmöte idag. Hans Rosén har fyra månaders uppsägningstid. Kjell Thörnbring, CFO på Artimplant, är utsedd till tillförordnad VD fr.o.m. den 5:e maj.

"Hans Rosén har gjort ett mycket förtjänstfullt arbete för Artimplant. Hans personifierar vår lyckade etablering i USA” säger Ingemar Kihlström avgående styrelseordförande.

”Jag beklagar att Hans inte väljer att fortsätta sin anställning på Artimplant men vi har full respekt för hans beslut. Vi kommer omedelbart att påbörja rekryteringsprocessen för att ha en ersättare på plats” säger Anders Cedronius Valberedningens ordförande och förslagen till tillträdande styrelseordförande.

För ytterligare information kontakta: Ingemar Kihlström, styrelsens ordförande, tel +46 (0)733 82 11 02 Ingemar.kihlstrom@telia.com

Artimplants affärsidé är att återställa patienters hälsa genom att erbjuda sjukvården nedbrytbara implantat som skapar förutsättning för kroppen att självläka. Artimplant är ett medicinteknikbolag som bidrar till förbättrad hälsa genom att utveckla, tillverka och sälja nedbrytbara implantat som återskapar kroppsfunktioner och förbättrar livskvalitén. Våra produkter tillverkas av det egenutvecklade biomaterialet Artelon®. Artimplants implantat används för behandling av artros och förstärkning av skadad mjukvävnad. Bolagets produkter säljs av licenstagare och egenförsäljning med eget varumärke sker via kommissionärer och distributörer. Artimplant är noterat på NASDAQ OMX Stockholm i segmentet för små företag och i sektorn hälsovård.

Forward-looking statements

This press release contains forward-looking statements as defined in the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Readers are cautioned not to place undue reliance on these forward-looking statements. Actual results may differ materially from those indicated by these forward-looking statements as a result of risks and uncertainties impacting the Company's business including increased competition; the ability of the Company to expand its operations and to attract and retain qualified professionals; technological obsolescence; general economic conditions; and other risks detailed from time to time in the Company's filings.

Informationen är sådan som Artimplant är skyldig att offentliggöra enligt svensk lag om börs- och clearingverksamhet och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument och/eller börsavtal. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 maj 2011, kl.16:00 (svensk tid).