Docent Bengt Furberg ny medicinsk chef på Artimplant

Västra Frölunda, 21 december, 2006
Biomaterialföretaget Artimplant engagerar med omedelbar verkan Docent Bengt Furberg som medicinsk chef. Furberg är läkare, forskare och författare. Utöver Artimplant har han uppdrag i Bactiguard AB, samt i ett antal styrelser.

Furberg har bred medicinsk erfarenhet och har publicerat ett 40-tal vetenskapliga artiklar, bland annat inom idrottsmedicin och kliniska prövningar, ett område inom vilket han också skriver läroböcker. Furberg har arbetat som klinikchef inom klinisk fysiologi och som chef inom företagshälsovården. Därtill har han stor erfarenhet från industrin som medicinsk chef under tio år för svenska GlaxoWellcome och senast som medicinsk chef för Bactiguard AB. Han har mångårig erfarenhet av internationella dokumentationskrav för både läkemedel och medicintekniska produkter.

Artimplants VD Hans Rosén säger;

“Vi är mycket glada att ha Bengt Furberg som medicinsk chef på Artimplant. Artimplants strategi är att utveckla och marknadsföra medicinska applikationer baserat på bolagets unika biomaterial Artelon®. Bengt Furberg kommer att ha stort inflytande i den processen baserat på sin medicinska sakkunskap samt välrenommerade erfarenheter av kliniska studier och regulatoriska myndigheter. Han har väsentligen bidragit till framgång för de företag där han varit verksam”