Kommuniké från Artimplant AB:s årsstämma 2010

Västra Frölunda, 5 maj, 2010

Fastställande av räkenskaper, disposition av resultat och ansvarsfrihet 2009 års räkenskaper för koncern och moderbolag fastställdes. Stämman beslutade att moderbolagets ansamlade förlust om 13 282 277 kr nedsättes mot reservfonden och att ingen utdelning utgår. Bolagets styrelseledamöter och verkställande direktör beviljades ansvarsfrihet. Val av styrelse och revisor Ingemar Kihlström omvaldes som styrelseordförande och till ordinarie ledamöter av styrelsen omvaldes Anna Malm Bernsten, Wenche Rolfsen Sandsborg och Mats Lindquist. Håkan Johansson valdes till ny ordinarie ledamot. Ernst & Young AB omvaldes som revisor med Björn Grundvall som ny huvudansvarig revisor. Fastställande av arvoden Årsstämman beslutade att arvode till styrelsen skall vara oförändrat och utgå med 280 000 kronor till ordföranden och 140 000 kronor vardera till övriga av stämman valda externa ledamöter. Det beslutades även att arvode skall utgå till revisionsutskottet med 40 000 kronor till utskottets ordförande och 20 000 kronor till ledamot, samt att arvode skall utgå till ersättningsutskottet med 20 000 kronor till utskottets ordförande och 10 000 kronor till ledamot. Arvode till revisorerna skall utgå enligt nytt upphandlingsavtal med 200 000 kronor per år. Valberedning Stämman beslutade att valberedningen inför 2010 års årsstämma, som planeras till maj 2011, skall utses av representanter för de tre röstmässigt största aktieägarna den 30 september, 2010. Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare Årsstämman fastställde de riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare som föreslagits av styrelsen. Samtliga ovanstående beslut fattades enhälligt. Överläkare Jan Lidström, ortoped på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, presenterade sina positiva erfarenheter med Artelonprodukter i ett flertal indikationer. VDs presentation från årsstämman är tillgänglig på Bolagets hemsida: http://www.artimplant.com/investors-media/presentations.html