Styrelsen för Artimplant föreslår nyemission

Styrelsen för Artimplant AB (publ) (”Bolaget”) har beslutat att kalla till extra bolagsstämma den 9 februari 2012 för att besluta om nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Genom emissionen avses Bolaget tillföras nytt kapital om cirka 25–30 MSEK före emissionskostnader. Kapitalet ska främst användas för att täcka behovet av rörelsekapital under tiden till dess att verksamheten genererar ett positivt kassaflöde samt till ökade satsningar på marknadsstödjande kliniska studier.

Bakgrund och motiv

Artimplants affärsidé är att bidra till patienters hälsa och förbättra livskvaliteten genom att utveckla, tillverka och sälja nedbrytbara implantat som skapar förutsättningar för kroppen att självläka. Bolagets produkter tillverkas av det egenutvecklade biomaterialet Artelon® och består av nedbrytbara implantat för behandling av artros i händer och fötter samt för förstärkning vid reparation av skadad mjukvävnad såsom ledband, ledkapslar och senor mm. Produkterna säljs via kommissionärer och distributörer under egna varumärken samt av licenstagare.

Artimplant har alltid varit ett företag med stark inriktning mot forskning och produktutveckling. När de första produkterna godkändes och lanserades i början av 2000-talet gjordes en omläggning av marknadsstrategin med fokus på kommersialisering av produkterna. Denna strategiska omvandling har tagit längre tid än väntat och har i efterhand visat sig innehålla missbedömningar och beslut som väsentligt påverkat Bolagets utveckling och lönsamhet negativt.

Under 2011 har Artimplants nya styrelse och ledning gjort en omfattande analys av den historiska utvecklingen och formulerat en handlingsplan för framtiden. Denna syftar till att dra fördel av den stora marknadspotential som bedöms finnas för Artimplants produkter, främst i USA men också på utvalda marknader i Europa. Bolaget har en unik tillgång i form av produkterna och materialplattformen Artelon®. Genom rätt marknadsbearbetning och fortsatt produktutveckling bedöms försäljningen över tid kunna öka väsentligt och göra Artimplant till ett framgångsrikt och lönsamt företag.

I det korta perspektivet är fokus på att öka egenförsäljningen genom kommissionärer och distributörer. Försäljningen genom licenstagare har kontinuerligt minskat. Artimplant tar från och med januari 2012 över försäljningen av Artelon® CMC Spacer och övriga produkter för reparation av ledytor från den tidigare licenstagaren SBi. Bolaget ser dessutom över möjligheten att avsluta även det andra licensavtalet avseende Artelon® Tissue Reinforcement för att fullt ut fokusera på egenförsäljningen. Under 2011 har en ny chef och ledare för det amerikanska dotterbolaget rekryterats och marknads- och försäljningsorganisationen har nya medarbetare. Genom att driva marknadsförings- och försäljningsarbetet lokalt på plats i USA skapas väsentligt bättre förutsättningar för att bygga relationer med såväl kommissionärer som kunder. Under kommande år kommer även fokus öka på marknadsstödjande kliniska studier.

På medellång och lång sikt finns möjligheter till produktutveckling för att möta ytterligare identifierade medicinska behov. Med materialplattformen Artelon® finns stora möjligheter att anpassa produkter till olika medicinska behov och att i kombination med biologiska material och celler stödja och underlätta kroppens läkningsprocesser vid vävnadsskador.

Löpande förluster har gjort att Bolagets likviditet är försvagad. Styrelsen gör därmed bedömningen att ett kapitaltillskott är nödvändigt för att stärka likviditeten och säkra tillgången till rörelsekapital. Rörelsekapitalbehovet är till största delen ett resultat av de marknadssatsningar som har genomförts, bland annat i form av nyrekryteringar och öppnandet av ett nytt försäljningskontor i Denver, USA. Med nuvarande plan för försäljningsutvecklingen gör styrelsen bedömningen att positivt operativt kassaflöde, före förändringar i rörelsekapital, ska uppnås under fjärde kvartalet 2012.

Med anledning av ovanstående föreslår styrelsen en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Nyemissionen föreslås genomföras genom utgivande av units, bestående dels av nya B-aktier, dels av teckningsoptioner som berättigar till teckning av nya B-aktier i Bolaget under perioden 15 augusti–30 september 2013. Teckningsoptionerna erhålls vederlagsfritt vid teckning av units.

Vid full teckning avses nyemissionen tillföra Bolaget cirka 25–30 MSEK före emissionskostnader i mars 2012. Till största delen avses emissionslikviden användas för att täcka Bolagets behov av rörelsekapital under tiden till dess att verksamheten genererar ett positivt kassaflöde samt till ökade satsningar på marknadsstödjande kliniska studier. Vid full teckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna tillförs Bolaget ytterligare cirka 20–25 MSEK 15 augusti - 30 september 2013  De medel som tillförs Artimplant genom teckningsoptionerna avses användas för offensiva satsningar som kliniska studier, godkännande och lansering av ytterligare produkter i USA samt viss produktutveckling.

Extra bolagsstämma

Genomförande av nyemissionen kräver beslut på extra bolagsstämma, vilken är planerad till den 9 februari 2012. Styrelsen föreslår vidare att stämman bemyndigar styrelsen att senast den dag som infaller två dagar före den extra bolagsstämman fatta beslut om och offentliggöra de fullständiga villkoren för nyemissionen, däribland antalet aktier och teckningsoptioner som ska emitteras samt teckningskursen. Bolagsstämman avser även fatta beslut om minskning av aktiekapitalet samt ändring av bolagsordningens gränser för aktiekapitalet och antalet aktier, i syfte att skapa förutsättningar för nyemissionens genomförande. Kallelse till stämman inklusive förslag till beslut utfärdas separat.

Preliminär tidplan

• Bokslutskommuniké för 2011 offentliggörs den 9 februari 2012
  • Extra bolagsstämma hålls den 9 februari 2012
  • Sista dag för handel med Artimplants aktie inklusive företrädesrätt att delta i nyemissionen är den 16 februari 2012
  • Första dag för handel med Artimplants aktie exklusive företrädesrätt att delta i nyemissionen är den 17 februari 2012
  • Avstämningsdag för företrädesrätt att delta i nyemissionen är den 21 februari 2012
  • Teckning av units ska ske under perioden 27 februari–12 mars 2012
  • Handel med uniträtter sker under perioden 27 februari–7 mars 2012
  • Handel med betalda tecknade units (BTU) sker från och med den 27 februari 2012 fram till dess att emissionen har registrerats av Bolagsverket

Fullständiga villkor och anvisningar för nyemissionen samt övrig information om Artimplant kommer att framgå av prospektet som offentliggörs senast i samband med att teckningstiden inleds.

Finansiell rådgivare

Erik Penser Bankaktiebolag är finansiell rådgivare till Artimplant i samband med nyemissionen.

Kjell Thörnbring, Verkställande direktör
E-post:     kjell.thornbring@artimplant.com
Telefon: +46 (0)703 119 025

VIKTIG INFORMATION
Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte ett erbjudande avseende några värdepapper i Artimplant AB (”Artimplant”). Ett prospekt avseende nyemissionen som presenteras i detta pressmeddelande kommer att upprättas och inlämnas till Finansinspektionen. När Finansinspektionen har godkänt och registrerat prospektet kommer det att offentliggöras och finnas tillgängligt bland annat genom publicering på Artimplants webbplats.

Distributionen av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för legala restriktioner. Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte ett erbjudande om att förvärva, sälja, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsoptioner, teckningsrätter eller andra värdepapper i Artimplant i någon jurisdiktion.

Informationen i detta pressmeddelande får inte distribueras eller publiceras varken direkt eller indirekt och varken i dess helhet eller i delar, i eller till USA, Kanada, Australien, Japan, Hongkong, Nya Zeeland eller Sydafrika eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner eller där sådan åtgärd helt eller delvis skulle innebära krav på ytterligare prospekt, annan erbjudandedokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk lag.

Detta pressmeddelande varken utgör, eller utgör en del av, ett erbjudande eller en uppmaning om att köpa eller teckna värdepapper i USA. Teckningsrätterna, de betalda tecknade unitsen och de nya aktierna och teckningsoptionerna får inte säljas i USA utan sådan registrering eller ett tillämpligt undantag från sådan registrering enligt US Securities Act of 1933, i dess gällande lydelse. Artimplant avser inte att registrera någon del av erbjudandet av värdepapper i USA eller genomföra ett erbjudande av värdepapper till allmänheten i USA.

Detta pressmeddelande riktar sig endast till (i) personer som befinner sig utanför Storbritannien eller (ii) personer som har professionell erfarenhet av ärenden med anknytning till investeringar som faller inom Artikel 19(5) i Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (“Order”) och (iii) företag med högt nettovärde och andra personer till vilka det lagligen kan riktas och som omfattas av Artikel 49(2) Order (alla sådana personer gemensamt refereras till som ”relevanta personer”). All investeringsaktivitet som detta meddelande avser kommer endast att vara tillgänglig för och kommer endast att ingås med relevanta personer. Alla personer som inte är relevanta personer bör inte agera eller förlita sig på detta dokument eller något i dess innehåll.

Ytterligare information finns på www.artimplant.com där det också går att prenumerera på framtida pressmeddelanden; www.artimplant.com/investors-media/subscribe-to-press-releases.html

Artimplant är ett biomaterialföretag fokuserat på problemlösningar inom ortopedisk kirurgi och oralkirurgi. Vi bidrar till förbättrad hälsa genom att utveckla, tillverka och sälja nedbrytbara implantat som återskapar kroppsfunktioner och förbättrar livskvalitén. Våra produkter, tillverkade av Bolagets egenutvecklade biomaterial Artelon®, fyller kliniska behov och säljs inom ett växande antal terapiområden. Artimplant tillverkar implantat för behandling av artros i händer och fötter, för axelskador och andra mjukvävnadsskador samt för orala applikationer.
Artimplant är noterat på OMX Nordiska Börs Stockholm i segmentet för små företag och i sektorn hälsovård.

Informationen är sådan som Artimplant ska offentliggöra enligt svensk lag om börs- och clearingverksamhet och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument och/eller börsavtal. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 januari 2012 kl. 08.45 (svensk tid).

Taggar: