• Artipelag/

ARTIPELAG HAR SLAGIT UPP PORTARNA – SVERIGE HAR FÅTT EN NY MÖTESPLATS FÖR KONST, KULTUR OCH DESIGN

Report this content

Igår öppnade Artipelag för allmänheten. De välkomnades i dörren av Björn och Lillemor Jacobson, grundare för Babybjörn och initiativtagare till Artipelag. Redan första dagen besöktes Artipelag av ett par tusen nyfikna och kulturintresserade besökare.

Första spadtaget togs för drygt två år sedan. Nu har Artipelag öppnat för allmänheten. Premiärutställningen – Platsens Själ – är ett försök att artikulera Artipelags unika blandning av natur och arkitektur i konstnärlig form. Utställningen pågår till den 30 september.

Konsthallen Artipelag ska erbjuda gränsöverskridande utställningar av såväl klassisk- som modern- och samtidskonst, men också med konstens gränssnitt mot konsthantverk och design. Verksamheten innefattar en stor konsthall om drygt 1 000 kvm med fönsterpartier som vetter mot vattnet. Dessutom finns fyra mindre utställningshallar där vinklade väggar välkomnar besökarna. Rummen i konsthallen är belägna mot norr, vilket skapar en vacker ljussättning för de utställda verken. Samtidigt uppfylls de senaste normerna på klimatisering, säkerhet och funktion för visning av konst.

Artipelag innehåller dessutom en 1 200 kvm stor Artbox med 12 meters takhöjd. Här kan kulturella aktiviteter som konstutställningar, operaföreställningar, TV-inspelningar och banketter ske inför en publik med upp till 1 000 åhörare.

Under invigningsveckan uruppför Kungliga Operan ett specialskrivet verk av tonsättaren Anders Eliasson med libretto av Bengt-Emil Johnsson som heter Karolinas Sömn. Verket framförs av operasångerskan Lena Hoel med musiker från Hovkapellet. I samband med Karolinas sömn viss glaskonst av Bertil Vallien.

FÖR MER INFORMATION SE WWW.ARTIPELAG .SE ELLER KONTAKTA:
Jonas Lindström, VD jonas.lindstrom@artipelag.se, mob: +46-705 30 50 30
Karin O’Connor, informationsansvarig karin.oconnor@artipelag.se,
mob: +46-703 72 58 48

Följ oss på Artipelags hemsida www.artipelag.se som löpande uppdateras med information.
Det går också bra att följa oss på vår officiella Facebooksida.