• Artipelag/

I går hedrades Artipelag med ett besök av H.M. Konung Carl XVI Gustaf och H.M. Drottning Silvia.

Report this content

Klockan 10.00 på torsdagen tog Artipelags grundare Björn och Lillemor Jakobson emot kungen och drottningen utanför Artipelags huvudentré. Ett noga förberett program och rundvisning väntade.

Programmet inleddes med en presentation och beskrivning av initiativet samt konsthallens hela arkitektur och idé av Björn.

Därefter visade Bo Nilsson, konsthallschef, kungaparet utställningen ”Upplyst”.

Rundvisningen fortsatte sedan vidare med genomgång av designbutiken, Artbox, artistutrymme, teknikrum, de fina toaletterna och till sist paviljongerna och restaurang Baggen på övre planet med den storslagna utsikten över Baggensfjärden.

Som alltid känns det viktigt att dels visa på vilken bredd Artipelag har med arkitektur, konst och kultur för att attrahera en bred publik samt att berätta om våra planer i framtiden, menar Björn och Lillemor.

Besöket avslutades med att kungaparet bjöds på kaffe i paviljongen ”Kärlekens vindar” och fick träffa hela familjen Jakobson.

”Det är oerhört hedrande och betyder otroligt mycket för oss att kungaparet ville komma och besöka oss” , kommenterar en mycket glad Björn.

För ytterligare information kontakta:
Angelica Stebrant, kommunikationsansvarig,

E-post: angelica.stebrant@babybjorn.com

Se även: www.artipelag.se

Artipelag är en ny och unik internationell mötesplats där konstutställningar, nyskapande kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 km öster om Stockholm. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén, på uppdrag av familjeföretaget BabyBjörn AB. Förutom kulturella aktiviteter och naturupplevelser som bl.a. naturstigar som leder genom skogsterräng, ängsmark och på klippor, erbjuder Artipelag också god mat i två restauranger, med uteservering och konferens möjligheter, en artbox för 1 000 personer lämpad för events och TV-produktioner  samt en designbutik.  www.artipelag.se

Taggar:

Citat