• Artipelag/

PREMIÄREN NÄRMAR SIG FÖR ARTIPELAG - en ny svensk mötesplats för kultur, konst och design

Den 3 juni 2012 slås portarna upp för Artipelag, en ny mötesplats för konst, kultur, gastronomi, upplevelser och turism som är tillgänglig för alla. Bakom projektet står det välkända svenska familjeföretaget BabyBjörn AB.

De första planerna togs fram för tolv år sedan och snart är Artipelag verklighet. Avsikten är att skapa en internationell mötesplats där konstutställningar, nyskapande kulturella aktiviteter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 km öster om Stockholm.

Det är den framlidne arkitekten Johan Nyrén som har ritat anläggningen som är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Fasaden är klädd i tjärade och vankantade furubrädor och taken är belagda med sedum.

Konstverksamheten är indelad i:

1)      En stor konsthall om drygt 1 000 kvm med en 65 meter lång sida som vetter mot vattnet.

2)      ”Johan Nyréns konstrum” är utställningshallar med en speciell arkitektur och sinnligt ritade väggar som välkomar besökarna. De är vackert belägna mot norr, vilket ger en vacker ljussättning för de utställda verken. Rummen uppfyller samtidigt de senaste normerna på klimat, säkerhet och funktion för visning av konst.

3)      En 1 200 kvm stor Artbox med 12 meters takhöjd. Här kan kulturella aktiviteter som konstutställningar, operaföreställningar, TV-inspelningar och banketter ske inför en publik med upp till 1 000 gäster.

4)      Artistutrymmen om ca 390 kvm innehåller 11 loger, 11 sminkbord, kostymrum och en samlingssal med utsikt över vattnet. Där finns även kök, duschar och toaletter.

Konsthallen Artipelag kommer att arbeta med gränsöverskridande utställningar av såväl klassisk som modern- och samtidskonst, men också med konstens gränssnitt mot konsthantverk och design. Invigningsutställningen heter "Platsens Själ". Utställningen som ska pågå till den 30 september är ett försök att artikulera Artipelags unika blandning av natur och arkitektur i konstnärlig form.

Under invigningsveckan kommer Kungliga Operan att uruppföra ett specialskrivet verk av tonsättaren Anders Eliasson med libretto av Bengt-Emil Johnsson. "Karolinas Sömn" kommer att framföras av operasångerskan Lena Hoel med musiker från Hovkapellet. I samband med ”Karolinas Sömn” kommer glaskonst av Bertil Vallien att visas på Artipelag.

Artipelag ska stå för upplevelser av olika slag. Förutom kulturella aktiviteter ska god mat serveras i två restauranger med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Den ena är döpt till Bådan och har plats för ca 250 sittande gäster med tillhörande uteservering. Här kan besökande äta mat från buffén eller dricka kaffe. Den andra restaurangen heter Baggen och har bordsservering inomhus eller utomhus för drygt 180 sittande gäster. En designbutik kommer även att sälja egna och väldesignade produkter av olika slag.

KORT OM ARTIPELAG
-          Namnet Artipelag är en kombination av orden Art (konst), Activities (aktiviteter) och Archipelago (skärgård)
-          Byggnaden inrymmer konsthallar, en Artbox, (anpassad för konstutställningar men även för uppträdanden och andra aktiviteter), stort artistutrymme med loger konferensrum, en butik och två restauranger med utomhusservering,, stora förråds- och teknikutrymmen
-          Naturstigar som leder genom skogsterräng, ängsmark och på klippor
-          Barn- och ungdomsverksamhet
-          Brygga för angöring av passegerarbåtar från bl.a. Stockholm
-          Bussförbindelse från Stockholm samt från Gustavsberg
-          Planerad brygga för besökande fritidsbåtar

ARTIPELAG I SIFFROR
-          Fastigheten: 22 hektar skogs-, ängs- och bergstomt
-          Byggnaden: ca 10 000 kvm i tre plan
-          Konsthallen: 3 000 kvm i ett plan
-          Artbox: ca 1 200 kvm med 12 meters takhöjd. Ljudmiljö anpassad till alltifrån konferenser och events till konserter med upp till 1 000 publikplatser
-          Artistutrymmen: 390 kvm med 11 loger, smink, kostym och relax med egen altan
-          Designbutiken: 170 kvm med inriktning på egna och skandinaviska designprodukter
-          8 stycken konferensrum: Det minsta tar 10 personer, det största 800 personer
-          47 toaletter
-          Drygt 1 km handikappanpassade gångvägar som sträcker sig längs vattnet – från stora parkeringen förbi båtbryggan till huvudbyggnaden
-          Bilparkering med 350 platser

FÖR MER INFORMATION:

Artipelags hemsida
www.artipelag.se kommer löpande uppdateras med information. Det går också bra att följa oss på vår officiella Facebooksida.