Skateboardåkning på jullovet – nu är det möjligt på Artipelag

Nu är det äntligen dags för invigningen av skateboardparken i Artboxen på Artipelag. Allmänheten är välkommen att komma och åka och under jullovet finns instruktörer för nybörjare som hjälper med grunderna. Monica Pettersson, Värmdö kommunstyrelses ordförande, inviger skateboardparken på Annandag jul.

- Det känns fantastiskt att kunna erbjuda en ny möjlighet att kunna åka skateboard inomhus och dessutom i en så speciell miljö, säger Projektkoordinator Samuel Lind som är är ansvarig för Artipelags skateboardsatsing. Vi har ljussatt skateboardparken så den håller resten av byggnadens nivå och skapat en helt unik åkupplevelse.

Platsen är den 1200 kvm stora Artboxen som är planerad för att kunna innehålla olika händelser och event. Hittills har rummet använts till operaföreställningar, konstutställning och en mängd olika sammankomster. Den uppbyggda skateboardytan täcker ungefär hälften av lokalen och det finns därmed gott om utrymme att åka fritt mellan ramperna.

- Under jullovet är skateboardparken öppen för allmänheten.  Rabatt ges om man använder hjälm, men är du under 12 år måste du dock ha hjälm på dig, säger Samuel. Som förälder är det aldrig försent att prova men för den strykrädda finns utställningen Upplyst och restaurangerna med Wifi-uppkoppling.

Skateboardparken är första delen i ett projekt som kallas STHLM skateboardfestival. Hela festivalprogrammet kommer att lanseras i januari och pågår 23/2—17/3 2013. Kort finns att köpa som ger entré till skateboardparken under hela perioden som skateboardparken finns tillgänglig förutom vissa event knutna till festivalen.

Invigning: 26 Dec 2012 kl 13:00 med Monica Pettersson

Öppen skatepark
26/12 2012 — 10/2 2013
STHLM Skateboardfestival