William Wegman - Hello Nature.

How to Draw, Paint, Cook and Find Your Way

Tidpunkt: 25 maj - 29 september 2013

Plats: Artipelag Konsthall, Värmdö

Curators: William Wegman Studio, Bo Nilsson, konsthallschef Artipelag och Frida Andersson, assisterande curator Artipelag Konsthall.

Om utställningen: William Wegman är kanske mest känd för sina fotografier av weimaranerhundar, och fast dessa verk är rikligt representerade i utställningen, så utforskar Hello Nature inspirationen bakom alla Wegmans arbeten. Utöver hans fotografier omfattar utställningen även Wegmans målningar, teckningar, collage och filmer; ett mycket personligt utforskande av naturen och dess betydelse i vår kultur.

Om konstnären: William Wegman är född i Holyoke i Massachusettes 1943. Han tog en examen (BFA) i måleri från Massachusettes College of Art i Boston 1965, och en MFA i måleri och grafisk konst från University of Illinois 1967. Idag delar han sin tid mellan New York och Maine.

Wegmans konst har ställts ut på museer och gallerier över hela världen. Exempel på hans senaste utställningar är Funney/Strange, en retrospektiv som visades på Brooklyn Museum of Art, och som gick vidare till Smithsonian American Art Museum i Washington. I Norden visades Wegmans arbeten 1998 på Rooseum - Center for Contemporary Art i Malmö. Den utställningen turnerade sedan till Göteborgs Konstmuseum, Museet för Fotokonst i Odense och till KIASMA i Helsingfors.

Wegman är också författare till åtskilliga böcker, varav 13 för barn, bl.a. New York Times bestseller Puppies (1999). Tillsammans med sina hundar har Wegman skapat projekt för National Geographic, The New Yorker, the Colbert Report, Saturday Night Live, Nickelodeon och Sesame Street, där hans filmer med hundarna har visats sedan 1989. Wegmans film The Hardly Boys in Hardly Gold visades på the Sundance Film Festival 1996.

Wegman samarbetade nyligen med Acne Studios för fotograferingen av deras vårkollektion 2013.

William Wegman har mottagit en rad utmärkelser och stipendier, bl.a. the New York Foundation for the Arts Honor, the Guggenheim Fellowship två gånger, och två gånger stipendier från National Endowments for the Arts.

I samband med utställningen publiceras en Fälthandbok med Wegmans egna texter som är baserade på barndomens illustrerade naturböcker och rekreationsguider.

Katalog: utställningen Wiliam Wegman - Hello Nature kommer att ledsagas av en rikligt illustrerad, 176-sidig katalog, publicerad av DelMonico Books-Prestel. Katalogens formgivning speglar konstnärens estetiska nostalgi, och innehåller även en del källmaterial.

Pressvisning: Välkommen till pressvisning fredagen den 24 maj kl. 11-13. Konstnären är närvarande och vi bjuder på en lättare lunch.

Transport:

Gratis Artipelagbuss kl. 10.30 från Vasagatan utanför Centralstationen till Artipelag.

Från Artipelag: Kl. 13.30 till Vasagatan.

Med bil från Stockholm:

Bilfärden från centrala Stockholm tar ca 20 minuter. Kör väg 222 mot Gustavsberg och följ skyltningen.

OSA senast den 20 maj till pressvisning@artipelag.se

Presskontakt:

Maria Rosén

maria.rosen@artipelag.se

Kontor: +46 8 570 130 21

Artipelag är en ny och unik internationell mötesplats där konstutställningar, nyskapande kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 km öster om Stockholm. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén, på uppdrag av familjeföretaget BabyBjörn AB. Förutom kulturella aktiviteter och naturupplevelser som bl.a. naturstigar som leder genom skogsterräng, ängsmark och på klippor, erbjuder Artipelag också god mat i två restauranger, med uteservering och konferensmöjligheter, en artbox för 1 000 personer lämpad för events och TV-produktioner  samt en designbutik.  www.artipelag.se

Taggar: