Svenskar bland de mest medvetna om mobila risker

Undersökning i 23 länder visar att Europa och USA är säkrare än Asien

Aruba Networks, ett HP-företag, har i en undersökning som omfattar 23 länder sett att anställda hanterar sina mobiler på ett relativt sett säkrare sätt i Europa och USA än i asiatiska länder. Sverige är ett av länderna som utmärker sig som särskilt säkert.

Undersökningen genomfördes med 11 500 anställda på företag och myndigheter och gäller främst användningen av mobiler i jobbsammanhang.

Intressanta resultat från undersökningen:

- Medan 16 procent av svenskarna i undersökningen inte använde något lösenord för att skydda sina jobbmobiler så var samma siffra i Malaysia 29 procent.

- Av alla länder var svenskarna allra minst villiga att låna ut sina jobbmobiler till någon annan. Kineserna lånade i genomsnitt ut dem 19 gånger per månad, i Sverige stannade medlet på sju gånger.

- Nära hälften av medarbetarna från Förenade Emiraten (48%) erkände att de förlorat data genom att de använt sina mobiler på ett felaktigt sätt. I USA var siffran 24 procent.

Sammantaget var Sverige, Norge, Storbritannien, USA och Canada de fem länder som har de mest säkra medarbetarna. Malaysia, Thailand, Sydkorea, Kina och Förenade Arabemiraten hade de mest osäkra.

- Mobiler och surfplattor ökar produktiviteten på företag men det behövs också säkerhetslösningar för dem. Sådana finns också på marknaden och fler företag borde använda dem, säger Maria Tiderman, Sverigechef på Aruba Networks.

Aruba Networks har utformat ett verktyg, Security Mobile Risk Index, som företag och organisationer kan använda för att utvärdera sin egen säkerhetsnivå och jämföra med andra företag i samma land och bransch.

Vid frågor, kontakta:
Maria Tiderman, Sverigechef Aruba Networks, tel. 070-870 00 17, mtiderman@arubanetworks.com

Om Aruba Networks, ett HP-företag

Aruba Networks, ett HP-företag, är en ledande leverantör av nästa generations lösningar för mobilitet för företag. Företaget utvecklar och levererar mobila lösningar som ger nya möjligheter för IT-avdelningar och #GenMobile, en ny generation av användare som ser mobila enheter som självklara för varje aspekt av sitt arbete och privatliv. Aruba Mobility-Defined Networks™ skapar en mobil upplevelse som tillfredsställer behoven hos både #GenMobile och IT-avdelningen och som har en automatiserad och infrastrukturoberoende funktionalitet – dessutom med en hög säkerhetsnivå. Resultatet är en kraftigt ökad produktivitet och minskade kostnader.

Aruba Networks finns på NASDAQ och Russell 2000® Index och har sitt huvudkontor i Sunnyvale i Kalifornien. Företaget har verksamhet i Nord- och Sydamerika, Europa, Mellanöstern, Afrika och Asien. För mer information, besök webbsidan http://www.arubanetworks.com. För nyhetsuppdateringar, följ Aruba på Twitter och Facebook. För de senaste diskussionerna om mobilitet och Arubaprodukter, besök Airheads Social: http://community.arubanetworks.com.

© 2015 Aruba Networks, an HP company. Aruba Networks’ trademarks include Aruba Networks®, Aruba The Mobile Edge Company® (stylized), Aruba Mobility-Defined Networks™, Aruba Mobility Management System®, People Move Networks Must Follow®, Mobile Edge Architecture®, RFProtect®, Green Island®, ETips®, ClientMatch®, Virtual Intranet AccessTM, ClearPass Access Management SystemsTM, Aruba InstantTM, ArubaOSTM, xSecTM, ServiceEdgeTM, Aruba ClearPass Access Management SystemTM, AirmeshTM, AirWaveTM, Aruba CentralTM, and ARUBA@WORKTM. All rights reserved. All other trademarks are the property of their respective owners.

Taggar: