arvato lanserar Soft Inkasso – kan minska svenskarnas skuldbörda

Svenskarnas skulder ökar varje år och regeringen, med Finansmarknadsminister Per Bolund i spetsen, har lagt fram en strategi för att dels minska antalet som hamnar i skuld och dels hjälpa dem som redan är där. arvato Financial Solutions vill dra sitt strå till stacken och lanserar därför en ny tjänst till sina kunder: Soft Inkasso.

arvatos Soft Inkasso innebär att om en faktura närmar sig att hamna på inkasso ringer arvatos erfarna kundrådgivare upp kunden och man lägger tillsammans upp en betalningsplan. På så vis behöver inte fakturan hamna på inkasso, och företaget kan behålla sin kund.

-       Soft Inkasso är framtiden, säger Gordon Odenbark inkassochef på arvato. Att tappa kunder på grund av brist på kommunikation är både onödigt och dyrt.

Det kan finnas många orsaker till att man inte betalar en förfallen räkning, såsom dålig ekonomi, slarv, missnöje med produkt eller tjänst, fel i vara eller tjänst, utebliven leverans, sjukdom etc. Med Soft Inkasso ges en möjlighet att reda ut detta och förklara för kunderna vad som händer om man inte betalar.

-       Det låter kanske märkligt men ofta är kunden inte fullt medveten om konsekvenserna och när vi förklarar vad kreditkarantän innebär för kunden så väljer hen ofta att betala eller betala ikapp, berättar Gordon Odenbark.

Fördel även för företagen

En Soft Inkasso-lösning ger konsumenten möjlighet att vara kvar som kund. Dessutom ökar lojaliteten till företaget som säljer produkterna och tjänsterna, då det är viktigt att deras kunder inte hamnar i skuldfällan. En god relation till kunden bibehålls och man undviker att denne väljer annan leverantör.

Soft Inkasso kan inte återföra alla kunder, men inget företag ska få dåliga kundrelationer – eller rent av tappa kunder till konkurrenter – på grund av bristande information. Denna risk blir större om det uppstår ett glapp mellan påminnelse och inkasso, och när kunden saknar information om konsekvenserna.

Det är många näringar som kan dra nytta av denna tjänst och det är lätt att hitta nischer, såsom el, hyror och vid blankokrediter med löpande förfall av delbelopp, där Soft Inkasso kan rädda kundrelationen till avsevärt lägre kostnad för såväl företag som kund. Vidare är tjänsten lämplig för abonnemangstjänster då det ofta tar många månader innan företaget når break-even. Kan man vidmakthålla en god kundrelation så blir marginalerna bättre.

Mer om arvatos Soft Inkasso-tjänst: https://www.arvato.com/se-sv/services/soft-inkasso.html

arvato Financial Solutions är en global aktör inom finansiella tjänster och en del av Bertelsmann SE & Co. KGaA är ett dotterbolag till arvato AG. arvato har över 7 000 anställda i 22 länder, framför allt i Europa, Amerika och Asien, och erbjuder heltäckande lösningar för hanteringar av kundrelationer och kassaflöde. arvato Financial Solutions erbjuder outsourcing-tjänster som koncentrarar sig på kassaflödet i alla faser av kundens livscykel – från riskhantering och fakturering till inkasso, fordringar och skulder. Som en del av detta fokuserar vi på att minimera riskerna i den initiala affärstransaktionen och genom hela betalningsprocessen. Våra tjänster gör det även möjligt att välja betalsätt internationellt. Som en leverantör av finansiella lösningar hanterar arvato FInancial Solutions runt 10 000 kunder, framför allt inom retail/e-handel, telekommunikation, försäkringar, bank och hälsosektorn. Det gör oss till Europas tredje största leverantör inom finansiella tjänster. Professionell, Trovärdig, Effektiv är våra ledord.

Mer information om arvato hittar du på http://finance.arvato.com

Kontaktinformation:

Inkassochef Gordon Odenbark, tel +46 730 63 60 90