Analysguiden: Resultat närmar sig

Ascelia Pharma håller fast vid sin plan att presentera ett första resultat från SPARKLE-studien under årets andra halva. Analysguiden behåller motiverat värde på 55 kronor.

Inga överraskningar i första kvartalet

Ascelia håller fast vid sin plan att presentera ett första resultat från SPARKLE-studien under årets andra halva. Det bör innebära att långt mer än hälften av de 200 patienter som ska behandlas med bolagets leverspecifika kontrastmedel Mangoral är avklarade men rapporten för första kvartalet nämner inte hur långt rekryteringen till studien kommit. Vi förväntar oss ett pressmeddelande när den sista patienten är behandlad, antingen i tredje eller fjärde kvartalet. Endast några veckor efter det meddelandet kan ledningen för studien öppna databasen och starta granskningen av utfallet.

Diskussion med radiologer

Vi har en positiv syn på SPARKLE-studiens möjlighet att lyckas, inte minst eftersom Mangoral jämförs med en så kallad passiv kontroll, en första bild av leverskadan innan de fått Mangoral. Det leder oss till att sätta 80 procents sannolikhet att resultatet tillåter Ascelia Pharma att gå vidare och lämna in en ansökan till FDA i början av 2022.

Nästa utmaning för bolaget blir att starta opinionsbildning kring fördelarna med Mangoral jämfört med de gadolinium-baserade kontrastmedel som idag helt dominerar marknaden vid undersökning med magnetröntgenkamera. Nyare gadolinium-baserade preparat bär inte på lika stora risker för biverkningar som de preparat som lanserades på 80- och 90-talet. Ascelias argument är att det mest leverspecifika kontrastmedlet som säljs idag tillhör en grupp av medel som kan ha förhöjd risk.

Köpläge efter nedgång, motiverat värde 55 kronor

Den utdragna pandemin med COVID-19 gör att vi räknar med att lanseringen av Mangoral startar under 2023, något senare än vårt tidigare antagande om slutet av 2022. Vi fortsätter att förvänta oss att bolaget hittar en kommersiell partner för marknaden utanför USA under 2022. Den senaste nyemission tillåter också ledningen att dra igång arbetet med att stärka det andra benet i Ascelias produktportfölj, cancerpreparatet Oncoral.

Trots denna mindre försening och en utspädning från nyemissionen behåller vi ett motiverat värde för aktien på 55 kronor. Vi spekulerar i att den svaga kursutvecklingen, som möjligen bottnar i rädsla för nya förseningar, skapar ett köpläge i aktien.

Läs analysen här