• ASCOT/

Preliminära resultat från Europas största blodtrycksstudie med över 4 000 svenska patienter visar: Modern kombinationsbehandling minskar dödligheten mer än konventionell behandling

Report this content

De preliminära resultaten för ASCOT-studien visar att modernare blodtryckssänkande behandling, baserad på Norvasc (amlodipin), ger 25 procent minskad dödlighet i allvarliga hjärtkärlsjukdomar, t ex hjärtinfarkt och stroke. Detta i jämförelse med en traditionell behandling baserad på beta-blockerare. Totaltmortaliteten, dvs samtliga dödsfall inklusive de hjärtkärl-relaterade, minskade med 15 procent. Dessa preliminära resultat presenteras i veckan på ACC, American College of Cardiology, i Orlando, USA.

De signifikanta och entydiga resultaten var orsaken till att ASCOT-studien med sina 20 000 patienter, varav 4 000 i Sverige, avbröts i förtid. Resultaten visar även på signifikant färre hjärtinfarkter och stroke jämfört med gruppen som behandlades med traditionella beta-blockerare. - Detta är mycket positiva preliminära siffror där vi har kunnat se stora och viktiga skillnader mellan behandlingsgrupperna i studien, konstaterar Björn Dahlöf, docent och överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset /Sahlgrenska i Göteborg och ordförande i styrkommittén för ASCOT. ASCOT-studien, Europas största blodtrycksstudie, har undersökt hur nyare blodtrycksbehandling står sig mot äldre när det gäller att förhindra död och allvarliga hjärtkärlhändelser som hjärtinfarkt och stroke. Den gamla behandlingsstrategin med en kombinationsterapi av betablockerare och diuretikum jämfördes med en nyare kombination av kalciumantagonisten Norvasc och ACE-hämmare. - De preliminära resultaten visar att modernare blodtrycksläkemedel skyddar bättre mot kardiovaskulära händelser, som stroke eller hjärtinfarkt, orsakade av högt blodtryck, konstaterar Björn Dahlöf. I Sverige har 4 069 patienter och 250 läkare på 223 prövningscentra deltagit i ASCOT-studien. Det fullständiga resultatet från ASCOT-studien kommer att publiceras i en vetenskaplig tidskrift när all data har samlats in och analyserats. Sponsor Huvudsponsor för ASCOT är Pfizer Inc, New York. Studien samordnas av Scandinavian Clinical Research Institute (Scandinavian CRI AB), Göteborg, Sverige, och Imperial College London (International Centre for Circulatory Health, National Heart and Lung Institute vid St Marys Hospital, London). Fakta ASCOT ASCOT (Anglo-Scandinavian Cardiac Outcomes Trial) startades 1998 och är en prövarinitierad studie som koordineras av en oberoende styrkommitté som har det vetenskapliga ansvaret. All studiedata hanteras av SCRI. Studiens syfte är att utvärdera olika behandlingsstrategier för att förhindra allvarliga hjärt/kärlhändelser som hjärtinfarkt och stroke. Studien genomförs på mer än 650 läkarmottagningar och 32 regionala medicinska center i Sverige (4 069 patienter), Finland (2 382), Danmark och Island (1567), Norge (2226), Storbritannien och Irland (9 098). ASCOT-studien med nästan 20 000 patienter avbröts i förtid som en följd av de signifikant bättre resultaten från en av behandlingarna i studien. I ASCOT jämförs nyare blodtrycksbehandling med konventionell behandling. Det är den modernare behandlingen med Norvasc, en kalciumantagonist, och vid behov tillägg av ACE-hämmare som visat sig överlägsen den konventionella med beta-blockad. www.ascotstudy.org