ABB levererar kombikraftverk till Storbritannien för 215 MUSD

Report this content

ABB levererar kombikraftverk till Storbritannien för 215 MUSD Den internationella ABB-koncernen ska bygga ett kombikraftverk på 400-megawatt i Storbritannien. Det sammanlagda ordervärdet är 215 MUSD motsvarande cirka 1,7 miljarder kronor. Anläggningen byggs i Shoreham i södra England. Idrifttagning beräknas ske fjärde kvartalet år 2000. Beställare är South Coast Power Limited, ett samriskbolag mellan Scottish Power och Central & South Western International (CSWI). ABB levererar GT26 gasturbiner till anläggningen samt ångturbin, elektrisk generator samt styrsystem. ABB ansvarar även för ingenjörsarbetet, konstruktion samt drift och underhåll i sex år. GT24/GT26 gasturbiner kombinerar hög tillförlitlighet och hög effektivitet med låga utsläpp, en kombination som gör dem speciellt attraktiva för privata kraftproducenter som ställs inför större krav på tillförlitlighet, lönsamhet och låga utsläpp. Anläggningen i Shoreham är ABBs fjärde kombikraftverk där GT26 tekniken används på den avreglerade kraftmarknaden i Storbritannien. Det är ABB i Storbritannien, Schweiz samt Tyskland som i huvudsak berörs av beställningen. För ytterligare upplysningar, kontakta: Iwona Jarzebska, ABB Corporate Communications, Zürich tfn +41 1 317 7834 iwona.jarzebska@abbzh.mail.abb.com Mike Keogh, ABB UK, London tfn +44 1743 368 067 Allmän information om ABB finns på internet: www.abb.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/06/19990406BIT00520/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/04/06/19990406BIT00520/bit0002.doc